Ruoka-artesaanina Suomessa - liikeideasta kannattavaksi tuotteeksi
Aho, Tomi (2021)
Aho, Tomi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092718089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092718089
Tiivistelmä
Artesaaniruoka on lähellä tuotetuista kotimaisista raaka-aineista käsityönä valmistettuja
elintarvikkeita. Artesaaniruoan kysyntä on jatkuvassa kasvussa meillä ja maailmalla arvostetaan Suomalaisten elintarvikkeiden puhtautta ja korkeaa laatua. Artesaaniyhdistys on perustettu kehittämään ja edistämään artesaaniruokaa koko Suomessa. Yhdistys tukee
myös keskinäistä verkostoitumista ja artesaaniruuan näkyvyyttä sekä yrittäjien mahdollisuuksia toimia Suomessa. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaista tuen tarvetta ja minkälaisia resursseja artesaaniyrittäjät tarvitsevat elintarviketuotteiden jatkojalostuksessa myytäviksi tuotteiksi. Tutkin työssäni artesaaniruokaa ja siihen liittyvää liikeideaa ja tuotekehitystä.
Tämä tutkimus on pilottihanke artesaaniruoan ja ruoka-artesaanien tunnettavuuden lisäämiseksi sekä Artesaaniruokayrittäjien koulutus- ja kehittämistarpeiden selvittämiseksi. Tulevaisuudessa on tavoitteena kehittää Artesaaniyhdistyksen ja yrittäjien välistä yhteistyötä, sekä selvittää yrittäjien haasteet jatkojalostuksessa ja tuotekehityksessä. Tutkimus on määrällisen ja laadullisen yhdistelmä ja aineistonkeruun menetelminä käytettiin määrällisistä tutkimusta missä artesaaniyrittäjiä haastateltiin sähköisesti Forms kyselyllä. Kyselyyn osallistui 42 yrittäjää. Kaikki yrittäjät ovat osallistuneet artesaaniruoka SM kilpailuihin vuosina 2019–2020 ja lisäksi kyselyyn vastasivat kaikki artesaaniruoka ry jäsenet. Tutkimusta tehtiin myös haastattelemalla Artesaaniyhdistyksen johtohenkilöitä sekä tutkimalla aineistoa Ruotsista. Tutkimustuloksissa ilmeni artesaaniyrittäjien tarpeet kehittää markkinointia ja tuotekehitystä. Alalle kaivattiin lisää koulutusta ja tukea. Tutkimuksen
tärkeimpänä tuloksena, voidaan pitää ajantasaisen koulutuksen merkitystä.
elintarvikkeita. Artesaaniruoan kysyntä on jatkuvassa kasvussa meillä ja maailmalla arvostetaan Suomalaisten elintarvikkeiden puhtautta ja korkeaa laatua. Artesaaniyhdistys on perustettu kehittämään ja edistämään artesaaniruokaa koko Suomessa. Yhdistys tukee
myös keskinäistä verkostoitumista ja artesaaniruuan näkyvyyttä sekä yrittäjien mahdollisuuksia toimia Suomessa. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaista tuen tarvetta ja minkälaisia resursseja artesaaniyrittäjät tarvitsevat elintarviketuotteiden jatkojalostuksessa myytäviksi tuotteiksi. Tutkin työssäni artesaaniruokaa ja siihen liittyvää liikeideaa ja tuotekehitystä.
Tämä tutkimus on pilottihanke artesaaniruoan ja ruoka-artesaanien tunnettavuuden lisäämiseksi sekä Artesaaniruokayrittäjien koulutus- ja kehittämistarpeiden selvittämiseksi. Tulevaisuudessa on tavoitteena kehittää Artesaaniyhdistyksen ja yrittäjien välistä yhteistyötä, sekä selvittää yrittäjien haasteet jatkojalostuksessa ja tuotekehityksessä. Tutkimus on määrällisen ja laadullisen yhdistelmä ja aineistonkeruun menetelminä käytettiin määrällisistä tutkimusta missä artesaaniyrittäjiä haastateltiin sähköisesti Forms kyselyllä. Kyselyyn osallistui 42 yrittäjää. Kaikki yrittäjät ovat osallistuneet artesaaniruoka SM kilpailuihin vuosina 2019–2020 ja lisäksi kyselyyn vastasivat kaikki artesaaniruoka ry jäsenet. Tutkimusta tehtiin myös haastattelemalla Artesaaniyhdistyksen johtohenkilöitä sekä tutkimalla aineistoa Ruotsista. Tutkimustuloksissa ilmeni artesaaniyrittäjien tarpeet kehittää markkinointia ja tuotekehitystä. Alalle kaivattiin lisää koulutusta ja tukea. Tutkimuksen
tärkeimpänä tuloksena, voidaan pitää ajantasaisen koulutuksen merkitystä.
