Keinoja lisätä puhtauspalvelualan koulutusten vetovoimaisuutta
Holappa, Teija (2021)
Holappa, Teija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092918139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092918139
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa puhtausalan vetovoimatekijöitä. Tutkimuskysymysten avulla selvitettiin mitkä tekijät vaikuttavat puhtausalan työhön, miten alan koulutusten vetovoimaisuutta voidaan lisätä sekä miten voidaan turvata osaavan työvoiman saatavuus puhtausalalla Länsi-Uudellamaalla. Asiaa lähestyttiin sekä alueen työelämän tarpeista että oppilaitoksessa tarvittavan kehittämistyön näkökulmista. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Luksia, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä. Teoreettinen viitekehys muodostui väestön ennustetuista kehityssuunnista Suomessa, puhtausalan koulutusmahdollisuuksista, puhtausalasta työllistäjänä, vetovoimaisuudesta puhtauspalvelualalla sekä puhtausalan vetovoimaisuuteen liittyvien hankkeiden ja ilmiöiden esittelystä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena kehittämistutkimuksena. Lähtökohtina olivat palvelumuotoilu, ennakointityö, PESTEL-analyysi sekä kumppanuus työelämäyhteistyössä. PESTEL-analyysi sisältää poliittisen, ekonomisen, sosiaalisen, teknologisen, ekologisen ja lainsäädännöllisen toimintaympäristön viitekehyksen. Menetelmänä PESTEL-analyysin aineistonkeruussa käytettiin ryhmäkeskustelua, joka toteutettiin Luksian puhtausalan kumppanuustyöpajassa. Kumppanuustyöpajaan oli kutsuttu työelämän edustajia, opiskelijoita sekä Luksian opettajia. Koronan takia tilaisuus järjestettiin verkossa Teams-kokouksena. Saatua aineistoa täydennettiin myös SWOT-analyysillä.
Tärkeimpinä PESTEL-analyysin teemoista pidettiin puhtausalan uudelleen brändäystä ja mielikuvan muuttamista alalla työskentelystä. Yhteistä tiedottamista ja markkinointia kaivattiin osallistujien keskuudessa. Puhtausalan monista hyvistä puolista vahvuuksiksi työpajassa nousivat hyvät kouluttautumis- ja etenemismahdollisuudet uralla. Näiden tekijöiden korostaminen ja niistä tiedottaminen uraohjauksesta vastaaville ja alasta kiinnostuneille ovat keskeisiä tekijöitä vetovoiman lisäämiseksi. Kehittämiskohteena tuotiin esille puhtausalalla työskentelevien hyvinvointiin satsaaminen, joka voisi tuoda alalle vetovoimaa. Opinnäytetyön avulla saatiin arvokasta tietoa puhtausalan toimintaympäristöstä ja ideoita tulevaan kumppanuustyöhön. Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimenpide-ehdotuksia puhtauspalvelualan vetovoiman lisäämiseksi. Koska alan vetovoima on sekä oppilaitoksen että työelämän yhteinen asia, siihen voidaan parhaiten vaikuttaa yhteisen kumppanuustyön avulla.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena kehittämistutkimuksena. Lähtökohtina olivat palvelumuotoilu, ennakointityö, PESTEL-analyysi sekä kumppanuus työelämäyhteistyössä. PESTEL-analyysi sisältää poliittisen, ekonomisen, sosiaalisen, teknologisen, ekologisen ja lainsäädännöllisen toimintaympäristön viitekehyksen. Menetelmänä PESTEL-analyysin aineistonkeruussa käytettiin ryhmäkeskustelua, joka toteutettiin Luksian puhtausalan kumppanuustyöpajassa. Kumppanuustyöpajaan oli kutsuttu työelämän edustajia, opiskelijoita sekä Luksian opettajia. Koronan takia tilaisuus järjestettiin verkossa Teams-kokouksena. Saatua aineistoa täydennettiin myös SWOT-analyysillä.
Tärkeimpinä PESTEL-analyysin teemoista pidettiin puhtausalan uudelleen brändäystä ja mielikuvan muuttamista alalla työskentelystä. Yhteistä tiedottamista ja markkinointia kaivattiin osallistujien keskuudessa. Puhtausalan monista hyvistä puolista vahvuuksiksi työpajassa nousivat hyvät kouluttautumis- ja etenemismahdollisuudet uralla. Näiden tekijöiden korostaminen ja niistä tiedottaminen uraohjauksesta vastaaville ja alasta kiinnostuneille ovat keskeisiä tekijöitä vetovoiman lisäämiseksi. Kehittämiskohteena tuotiin esille puhtausalalla työskentelevien hyvinvointiin satsaaminen, joka voisi tuoda alalle vetovoimaa. Opinnäytetyön avulla saatiin arvokasta tietoa puhtausalan toimintaympäristöstä ja ideoita tulevaan kumppanuustyöhön. Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimenpide-ehdotuksia puhtauspalvelualan vetovoiman lisäämiseksi. Koska alan vetovoima on sekä oppilaitoksen että työelämän yhteinen asia, siihen voidaan parhaiten vaikuttaa yhteisen kumppanuustyön avulla.