Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

’’Olen iloinen, että koululle on saatu näin mahtava sosionomi, joka osaa auttaa, kuunnella ja tukea oppilaita.’’ : Yläastelaisten kokemuksia koulusosionomin työstä

Jussila, Piia; Pääsky, Jenni (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö.pdf (1.038Mt)
Lataukset: 


Jussila, Piia
Pääsky, Jenni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092918157
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää yläastelaisten kokemuksia koulusosionomin työstä sekä toiveista työhön liittyen ja tuottaa lisää tietoa koulusosionomin työstä sosiaali- ja opetusalan henkilöstölle. Opinnäytetyön tilaajana toimi pirkanmaalainen koulu, jossa työskenteli sosiaalialan ammattilainen koulusosionomin nimikkeellä.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin koulun sosiaalityötä, koulusosionomin lähtökohtia sekä nuorten sosiaalisia ja psyykkisiä haasteita koulussa. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Vastaajia oli yhteensä 246. Strukturoitujen kysymysten vastaukset analysoitiin Google Formsin avulla ja tulokset kuvattiin pylväs- ja ympyrädiagrammien avulla. Avoimista kysymyksistä saatu aineisto analysoitiin teemoittelemalla.

Tutkimuksen perusteella suurin osa oppilaista oli tietoisia koulusosionomin toiminnasta koululla, ja he olivat keskustelleet koulusosionomin kanssa. Koulusosionomi oli oppilaiden mielestä helposti lähestyttävä ja hyvin saavutettavissa sekä hänet koettiin hyödylliseksi. Osa oppilaista oli saanut apua koulusosionomilta erilaisiin asioihin, mutta valtaosa oppilaista ei kokenut tarvitsevansa apua koulusosionomilta. Koulusosionomilta toivottiin tukea erityisesti psyykkisiin ja sosiaalisiin haasteisiin. Lisäksi tuloksissa ilmeni, että oppilaat lähestyisivät koulusosionomia mieluiten kasvotusten. Oppilaat toivoivat koulusosionomin järjestävän lisää toimintaa välitunneille tai muutoin erilaisia aktiviteetteja ja tapahtumia. Tutkimuksen perusteella koulusosionomin toimintaa voidaan kehittää koululla sekä parantaa nuorten hyvinvointia ja osallisuutta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste