Digitaalinen markkinointi finanssialalla
Välimäki, Laura (2021)
Välimäki, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021093018166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021093018166
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan digitaalista markkinointia finanssialalla. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville millainen digitaalinen markkinointi on finanssialalla toimivaa sekä lainsäädösten mukaan hyväksyttävää.
Opinnäytetyössä teoriaosuus kahteen päälukuun. Ensimmäisessä pääluvussa käydään läpi digitaalista markkinointia ja sen osa-alueita, kuten sosiaalisen median markkinointia, hakukoneoptimointia, sähköpostimarkkinointia, sisältömarkkinointia ja inbound-markkinointia. Lisäksi luvussa tutkitaan digitaalisen markkinoinnin hyötyjä ja haasteita. Toisessa pääluvussa keskitytään markkinointiin finanssialalla. Ensin käydään läpi finanssipalveluiden markkinointiin liittyviä lainsäädöksiä sekä muuta sääntelyä, jonka jälkeen keskitytään markkinoinnin pääperiaatteisiin finanssialalla.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruutapana käytettiin yksilöhaastatteluja, jotka toteutettiin Teamsin välityksellä. Haastateltavina toimi viisi finanssialan yritysten markkinoinnin asiantuntijaa. Haastateltavat esiintyvät tutkimuksessa anonyymisti. Tutkimus toteutettiin vuonna 2021.
Tulosten mukaan digitaalista markkinointia finanssialalla kannattaisi hyödyntää monipuolisesti eri osa-alueita käyttäen. Finanssialalla on tärkeää toteuttaa markkinointia lainsäädöksien sekä muun säätelyn rajoissa. Finanssialan yritysten julkaisujen tulisi olla helposti lähestyttäviä sekä ymmärrettäviä, koska usein alan termit koetaan haastaviksi. Toimivaksi sisällöksi on koettu arjen vinkit asiakkaan päivittäisiin haasteisiin.
Opinnäytetyössä teoriaosuus kahteen päälukuun. Ensimmäisessä pääluvussa käydään läpi digitaalista markkinointia ja sen osa-alueita, kuten sosiaalisen median markkinointia, hakukoneoptimointia, sähköpostimarkkinointia, sisältömarkkinointia ja inbound-markkinointia. Lisäksi luvussa tutkitaan digitaalisen markkinoinnin hyötyjä ja haasteita. Toisessa pääluvussa keskitytään markkinointiin finanssialalla. Ensin käydään läpi finanssipalveluiden markkinointiin liittyviä lainsäädöksiä sekä muuta sääntelyä, jonka jälkeen keskitytään markkinoinnin pääperiaatteisiin finanssialalla.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruutapana käytettiin yksilöhaastatteluja, jotka toteutettiin Teamsin välityksellä. Haastateltavina toimi viisi finanssialan yritysten markkinoinnin asiantuntijaa. Haastateltavat esiintyvät tutkimuksessa anonyymisti. Tutkimus toteutettiin vuonna 2021.
Tulosten mukaan digitaalista markkinointia finanssialalla kannattaisi hyödyntää monipuolisesti eri osa-alueita käyttäen. Finanssialalla on tärkeää toteuttaa markkinointia lainsäädöksien sekä muun säätelyn rajoissa. Finanssialan yritysten julkaisujen tulisi olla helposti lähestyttäviä sekä ymmärrettäviä, koska usein alan termit koetaan haastaviksi. Toimivaksi sisällöksi on koettu arjen vinkit asiakkaan päivittäisiin haasteisiin.