Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Värähtelyvalvonnan hyödyt ja mahdollisuudet laivaympäristössä

Sulisalo, Joonas (2021)

 
Avaa tiedosto
Sulisalo_Joonas.pdf (3.102Mt)
Lataukset: 


Sulisalo, Joonas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100118221
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kunnonvalvonnan värähtelymittausten toimintaa laivoilla. Tutkimuksen kohteina olivat kaksi keskenään hieman erityylistä alusta, joista toisessa kunnonvalvonnan värähtelymittaukset on vakiintunut kunnossapitomenetelmä ja toisessa se voisi olla toimiva ratkaisu perinteisen käyttötunteja mittaavan järjestelmän tilalla.

Työn tavoitteena oli aluksi käsitellä kunnonvalvonnan perusideaa ja teoriaa värähtelyvalvonnan toiminnasta yleisesti. Yleiseen osioon sisältyvät värähtelymittauspisteiden valitseminen ja tunnistaminen, mittaustoiminnan suunnittelu, anturityypin valinta sekä kunnonvalvonnalla saavutettavat edut. Seuraavan osion tavoitteena oli käsitellä värähtelyvalvonnan nykytilannetta laivoilla ja esimerkkitapauksena tästä käytettiin GTS Constellation risteilijää. Viimeisessä osiossa pohdittiin värähtelyvalvonnan soveltumista Suomen lipun alla seilaavan matkustaja-autolautan huoltosuunnitelmaksi.

Työ toteutettiin hyödyntämällä aiempaa tietoa kunnonvalvonnan värähtelymittauksista lukemalla aiheesta kirjoista ja sähköisessä muodossa olevista PSK standardeista. Laivakäytön sovelluksista tietoa täytyi hankkia haastatteluilla ja sähköpostiviestinnällä Valmet automaatio Oy:n ja Royal Caribbean Cruise Lines Ltd:n kontakteilta.
 
The subject of this thesis was to study the functionality of condition monitoring vibration analysis in ships. The study´s targets were two different kinds of ships in one of which condition monitoring vibration analysis is already in use as in a daily basis and in the other ship it could be a good alternative for the traditional working hour-based system.

The goal of this thesis was to first inspect the general idea of condition monitoring and vibration analysis. The general information section consists of choosing and recognizing the vibration measurement points, the planning of the measurement activity, the choosing of the correct type of sensor and the benefits provided by condition monitoring. The goal of the next section was to provide information about the current situation of vibration analysis onboard ships and the GTS Constellation cruise ship was used as an example of this. In the last section the goal was to think how the condition monitoring vibration analysis would work in a combined roll-on cargo and passenger ship which sails under the Finnish flag.

The thesis was conducted with the help of prior knowledge about the condition monitoring vibration analysis by reading about it from books and Finnish PSK standards. The information about the applications in ship environment was obtained by interviews and e-mails from contacts in Valmet Automation Inc. and Royal Caribbean Cruises Ltd.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste