Pedagogista uudistumista oppimisen muotoilun avulla
Editoija
Marstio, Tuija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-621-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-621-1
Tiivistelmä
Tänä päivänä korkeakoulut haluavat tuottaa teknologiaa hyödyntäviä sekä pedagogisesti johdonmukaisia opintoja, jotka tarjoavat sitouttavan ja motivoivan oppimiskokemuksen. Opinnon suunnittelu ja valmistelu on haastava tehtävä, joka edellyttää opettajalta substanssiosaamista, pedagogista osaamista sekä digitaitoja.
Oppimisen muotoilu on opetuksen suunnittelua laajempi käsite, jossa hyödynnetään palvelumuotoilun prosesseja, työkaluja ja menetelmiä. Se asettaa opiskelijan tekemisen keskiöön, selkiyttää pedagogista prosessia ja integroi digitaaliset ratkaisut pedagogisesti mielekkäällä tavalla.
Tämän kirjan tarkoituksena on toimia inspiraation lähteenä tarjoten näkökulmia ja vinkkejä oppimisen muotoiluun. Se on suunnattu korkeakouluopetuksen ja -oppimisen parissa työskenteleville, mutta soveltuu hyvin myös toisen asteen opetuksen kontekstiin.
Kirja on jaettu kahteen osaan: Ensimmäinen osa käsittelee oppimisen muotoilua käsitteenä, sen prosessia ja menetelmiä. Toisessa osassa esitellään neljän eri korkeakoulun kokemuksia oppimisen muotoilun työkalujen hyödyntämisestä sekä käytäntöyhteisöjä pedagogisen kehittämisen ajureina.
Oppimisen muotoilu on opetuksen suunnittelua laajempi käsite, jossa hyödynnetään palvelumuotoilun prosesseja, työkaluja ja menetelmiä. Se asettaa opiskelijan tekemisen keskiöön, selkiyttää pedagogista prosessia ja integroi digitaaliset ratkaisut pedagogisesti mielekkäällä tavalla.
Tämän kirjan tarkoituksena on toimia inspiraation lähteenä tarjoten näkökulmia ja vinkkejä oppimisen muotoiluun. Se on suunnattu korkeakouluopetuksen ja -oppimisen parissa työskenteleville, mutta soveltuu hyvin myös toisen asteen opetuksen kontekstiin.
Kirja on jaettu kahteen osaan: Ensimmäinen osa käsittelee oppimisen muotoilua käsitteenä, sen prosessia ja menetelmiä. Toisessa osassa esitellään neljän eri korkeakoulun kokemuksia oppimisen muotoilun työkalujen hyödyntämisestä sekä käytäntöyhteisöjä pedagogisen kehittämisen ajureina.