Asolan liikenneturvallisuussuunnitelma
Räsänen, Minni (2021)
Räsänen, Minni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100118232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100118232
Tiivistelmä
Euroopan komissio on julkaissut kunnianhimoisen pitkänaikavälin liikenneturvallisuustavoitteen. Tämä tavoite tunnetaan nimellä Nollavisio. Tavoitteena on siis, että vuoteen 2050 mennessä Euroopan alueella liikenneturvallisuus saadaan sellaiselle tasolle, että tieliikenteessä ei kuolisi kukaan. Tämän lisäksi on lyhyemmän aikavälin tavoite, jossa liikenneonnettomuudessa loukkaantuneiden määrä saataisiin vuoden 2020 tasolta puolitettua vuoteen 2030 mennessä.
Tämä Euroopan komission julkaisema visio toimii myös Suomessa liikenneturvallisuuden tavoitteiden perustana. Vantaalla on vuonna 2011 julkaistu liikenneturvallisuussuunnitelma, jonka pohjana on myös käytetty Euroopan komission julkaisemaa visiota ja siihen liittyvää materiaalia.
Vantaan kaupunki on saanut vuosien mittaan palautetta Asolan pientaloalueen asukkailta alueen liikenneturvallisuuteen liittyen. Asolan ympärillä olevat asuinalueet, kuten Leinelä ja Koivukylä ovat kasvaneet viime vuosina nopeasti. Läheisten asuinalueiden kasvaminen on lisännyt Asolan ympäristössä liikennettä, läpiajoa ja kadunvarsipysäköintiä.
Tässä työssä perehdyttiin liikenneturvallisuuden tavoitteisiin ja sen parantamisen mahdollistaviin keinoihin. Työssä tehtiin selvitystä Asolan liikenneturvallisuuden nykytilanteesta järjestämällä asukaskysely ja tekemällä alueelle maastokäyntejä. Näiden tietojen pohjalta on saatu tuloksia, jonka avulla pystytään parantamaan alueen liikenneturvallisuutta.
Työn lopputuloksena on saatu aikaiseksi kahdenlaisia muutosehdotuksia. Ratkaisut ovat joko lyhyen tai pitkän aikavälin parannusehdotuksia. Lyhyen aikavälin ratkaisuja ovat alueen risteysalueiden turvallisuuden parantaminen, esimerkiksi näkemän parantamisella, hidasteiden uudistamista ja pysäköintiratkaisujen päivittämistä. Pidemmän aikavälin ratkaisuina voidaan todeta, että etenkin alueen läpiajoon voidaan vaikuttaa lisäämällä alueelle johtavaan risteykseen liikennevalo-ohjaus. Tämän lisäksi alueen pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden liikenneturvallisuutta voitaisiin parantaa rakentamalla yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä.
Tämä Euroopan komission julkaisema visio toimii myös Suomessa liikenneturvallisuuden tavoitteiden perustana. Vantaalla on vuonna 2011 julkaistu liikenneturvallisuussuunnitelma, jonka pohjana on myös käytetty Euroopan komission julkaisemaa visiota ja siihen liittyvää materiaalia.
Vantaan kaupunki on saanut vuosien mittaan palautetta Asolan pientaloalueen asukkailta alueen liikenneturvallisuuteen liittyen. Asolan ympärillä olevat asuinalueet, kuten Leinelä ja Koivukylä ovat kasvaneet viime vuosina nopeasti. Läheisten asuinalueiden kasvaminen on lisännyt Asolan ympäristössä liikennettä, läpiajoa ja kadunvarsipysäköintiä.
Tässä työssä perehdyttiin liikenneturvallisuuden tavoitteisiin ja sen parantamisen mahdollistaviin keinoihin. Työssä tehtiin selvitystä Asolan liikenneturvallisuuden nykytilanteesta järjestämällä asukaskysely ja tekemällä alueelle maastokäyntejä. Näiden tietojen pohjalta on saatu tuloksia, jonka avulla pystytään parantamaan alueen liikenneturvallisuutta.
Työn lopputuloksena on saatu aikaiseksi kahdenlaisia muutosehdotuksia. Ratkaisut ovat joko lyhyen tai pitkän aikavälin parannusehdotuksia. Lyhyen aikavälin ratkaisuja ovat alueen risteysalueiden turvallisuuden parantaminen, esimerkiksi näkemän parantamisella, hidasteiden uudistamista ja pysäköintiratkaisujen päivittämistä. Pidemmän aikavälin ratkaisuina voidaan todeta, että etenkin alueen läpiajoon voidaan vaikuttaa lisäämällä alueelle johtavaan risteykseen liikennevalo-ohjaus. Tämän lisäksi alueen pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden liikenneturvallisuutta voitaisiin parantaa rakentamalla yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä.