Perehdytysopas laskutuksen ja saatavien hallinnan tiimille
Laitamäki, Henrik (2021)
Laitamäki, Henrik
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100418289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100418289
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksianto saatiin huhtikuussa 2021. Toimeksiantajana oli energia-alalla toimiva Yritys X. Toimeksianto saatiin opinnäytetyön tekijän aloittaessa yrityksessä reskontran harjoittelijana. Tiimin perehdytysprosessissa oli huomattu selkeitä puutteita, joita lähdettiin kehittämään luomalla perehdytysopas. Opinnäytetyön tavoitteena ja kehittämiskohteena oli parantaa ja selkeyttää Yritys X:n laskutuksen ja saatavien hallinnan tiimin perehdytysprosessia. Tarkoituksena oli kehittää tiimille perehdytysopas, joka antaa perehdytykselle selkeän rungon ja helpottaa tiedon etsimistä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyi kuvaamaan perehdytystä, sen käsitteistöä ja prosessia. Tarkoituksena oli selvittää, millaista on hyvä perehdytys ja mistä osa-alueista prosessi koostuu. Teoreettisen viitekehyksen lähteinä käytettiin perehdytykseen liittyvää kirjallisuutta, verkkolähteitä, sekä opinnäytetyön tekijän omia perehdytyskokemuksia. Omakohtaisia perehdytyskokemuksia käytettiin osana laskutuksen ja saatavien hallinnan tiimille tehtyä perehdytyksen kartoitusta. Kartoitus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä käyttäen. Käytetyt menetelmät olivat puolistrukturoidut teemahaastattelut, sekä havainnointi. Haastattelut toteutettiin laskutuksen ja saatavien hallinnan tiimiläisille Microsoft Teams- sovelluksen kautta heinä-elokuussa 2021. Keskimääräinen haastateltavien perehdytysprosessista kulunut aika oli noin kaksi vuotta, mutta kokemukset olivat hyvässä muistissa.
Kartoituksen tulokset osoittivat selkeän tarpeen perehdytyksen kehittämiselle ja perehdytysoppaan luomiselle. Haastatteluissa suurimmiksi puutteiksi nostettiin perehdytykseen varattu aika, tiedon etsimisen vaikeus, sekä asioiden selittämisen selkeyden puute. Kartoituksen tuloksia käytettiin tärkeänä osana perehdytysoppaan suunnittelua ja luomista. Itse perehdytysopas ja sen sisältö suunniteltiin yhdessä toimeksiantajan kanssa, käyttäen hyväksi kartoituksessa tehtyjä havaintoja ja saatuja sisältöehdotuksia. Perehdytysopas sisälsi ainoastaan toimeksiantajan käyttöön tarkoitettua materiaalia, joten sitä ei julkaistu osana opinnäytetyötä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyi kuvaamaan perehdytystä, sen käsitteistöä ja prosessia. Tarkoituksena oli selvittää, millaista on hyvä perehdytys ja mistä osa-alueista prosessi koostuu. Teoreettisen viitekehyksen lähteinä käytettiin perehdytykseen liittyvää kirjallisuutta, verkkolähteitä, sekä opinnäytetyön tekijän omia perehdytyskokemuksia. Omakohtaisia perehdytyskokemuksia käytettiin osana laskutuksen ja saatavien hallinnan tiimille tehtyä perehdytyksen kartoitusta. Kartoitus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä käyttäen. Käytetyt menetelmät olivat puolistrukturoidut teemahaastattelut, sekä havainnointi. Haastattelut toteutettiin laskutuksen ja saatavien hallinnan tiimiläisille Microsoft Teams- sovelluksen kautta heinä-elokuussa 2021. Keskimääräinen haastateltavien perehdytysprosessista kulunut aika oli noin kaksi vuotta, mutta kokemukset olivat hyvässä muistissa.
Kartoituksen tulokset osoittivat selkeän tarpeen perehdytyksen kehittämiselle ja perehdytysoppaan luomiselle. Haastatteluissa suurimmiksi puutteiksi nostettiin perehdytykseen varattu aika, tiedon etsimisen vaikeus, sekä asioiden selittämisen selkeyden puute. Kartoituksen tuloksia käytettiin tärkeänä osana perehdytysoppaan suunnittelua ja luomista. Itse perehdytysopas ja sen sisältö suunniteltiin yhdessä toimeksiantajan kanssa, käyttäen hyväksi kartoituksessa tehtyjä havaintoja ja saatuja sisältöehdotuksia. Perehdytysopas sisälsi ainoastaan toimeksiantajan käyttöön tarkoitettua materiaalia, joten sitä ei julkaistu osana opinnäytetyötä.