Datan hyödyntäminen osana yrityksen digitaalista asiakaspolkua
Kytölä, Juho; Kärkkäinen, Antti (2021)
Kytölä, Juho
Kärkkäinen, Antti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100318257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100318257
Tiivistelmä
Digitalisaation vaikutukset ulottuvat myös yritysten tapaan toteuttaa digitaalista markkinointia. Yritysten tulisi pystyä hallitsemaan suurta määrää dataa omassa toiminnassaan, koska datan määrä maailmassa kasvaa nopeaa vauhtia. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli löytää erilaisia tapoja ja menetelmiä hyödyntää dataohjautuvan markkinoinnin keinoja yrityksen digitaalisessa markkinoinnissa, tarkemmin digitaalisen asiakaspolun aikana. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, jossa tutkimusta varten haastateltiin eri toimialojen markkinoijia. Haastatteluiden jälkeen aineisto litteroitiin ja analysoitiin. Yritykset hyödyntävät datan keräämiseen lähtökohtaisesti ulkoisia palveluita ja tähän pyritään hyödyntämään useita eri digitaalisia kanavia. GDPR koetaan useamman yrityksen osalta datan keräämistä hankaloittavaksi tekijäksi. Datan analysointiin hyödynnetään useita eri työkaluja, jotka käyttävät jossain määrin datan analysointiin automatiikkaa ja koneoppimista. Datan analysointi koetaan ajallisesti haasteellisena. Datan hyödyntämisen keinot asiakaspolun aikana liittyivät esimerkiksi eri markkinoinnillisten toimenpiteiden seuraamiseen sekä niiden tulosten esittämiseen kollegoille sekä johdolle. Asiakaspolun eri vaiheissa tapahtuvien toimenpiteiden selkeä seuraaminen mahdollistaa tämän kehittämisen ja tehostamisen. Tehokas datan kerääminen vaatii yrityksen monikanavaista toimintaa sekä sille sopivaa tietokantaa. Analysoinnin tehtävänä on saavuttaa syvempi ymmärrys kuluttajien käyttäytymisestä sekä tukea heidän matkaansa digitaalisella asiakaspolulla. Analysoidulla datalla on myös merkittävä rooli yrityksen päätöksenteon tukena.