Kaupan alan esimiesten koettu työhyvinvointi koronapandemian aikana
Kauppinen, Laura (2021)
Kauppinen, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021093018162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021093018162
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksen lähtökohtana oli selvittää, miten koronapandemia on vaikuttanut kaupan alan esimiesten koettuun työhyvinvointiin ja mitkä tekijät työhyvinvoinnin mahdolliseen muutokseen vaikuttavat. Tutkimuksessa haluttiin myös saada selville, millaisena esimiehet kokevat oman työhyvinvointinsa tilan verrattuna aikaan ennen koronapandemiaa. Tämän tutkimuksen avulla voidaan ymmärtää paremmin esi-miesten työhyvinvointia koronapandemian aikana. Tutkimuksella pyrittiin myös löytämään keinoja esimiesten työhyvinvoinnin kehittämiseen sekä kiinnittämään huomiota työhyvinvoinnin tärkeyteen poikkeustilan aikana.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla haastattelemalla viittä kaupan alan esimiestehtävissä työskentelevää henkilöä. Haastattelut toteutettiin huhtikuussa 2021. Kaksi haastateltavista esimiehistä työskentelee päivittäistavarakaupassa ja kolme käyttötavarakaupassa. Valitsemalla eri kaupan alat saatiin erilaisia näkökulmia ja kokemuksia tutkittavasta ilmiöstä. Kaikki haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin lähes sanatarkasti, tämän jälkeen sisältö analysoitiin teemoittain.
Teoriaa ja haastattelutuloksia analysoimalla kävi ilmi, että koronapandemialla on ollut negatiivisia vaikutuksia kaupan alan esimiesten työhyvinvointiin. Työhyvinvoinnin tila ei kuitenkaan ole radikaalisti muuttunut verrattuna aikaan ennen koronapandemiaa. Tutkimuksessa työhyvinvoinnin muutokseen vaikuttaviksi tekijöiksi nimettiin huoli omasta ja työntekijöiden terveydestä, pelko ja epävarmuus tulevasta, sosiaalisten kontaktien väheneminen sekä lisääntynyt stressi. Esimiehet kokivat, että tukea on ollut hyvin saatavilla johdon puolesta mutta esille nousi, että vertaistuki muilta esimiehiltä on jäänyt vähemmälle koronapandemian aikana. Tutkimuksessa selvisi esimiesten kokevan, että internetin avulla tapahtuva viestintä ei korvaa kasvokkain tapahtuvaa kanssakäymistä. The study aimed to find out the recent COVID-19 pandemic's impact on well-being of store managers of trade sector and it also took a look at variables that may impact well-being at work. The study examined, how store managers experience a level of well-being at work compared to the pre-COVID era. The contribu-tion of the study was to create a better understanding of the impacts of the pandemic on store managers. Further contributions were finding out means to improve well-being at work, and also highlight the importance of well-being at work during the pandemic era.
The thesis was executed as a qualitative study that interviewed five different store managers in April 2021. Two of the store managers worked at grocery stores and the rest of the managers worked at other B2C stores. By picking different areas of B2C trade, a wider range of standpoints and experiences were achieved. Interviews were recorded and transcribed carefully and contents were analyzed after dividing them into specific themes.
The study found out that the recent COVID-19 pandemic has negative impacts on store managers' well-be-ng at work, although the impacts have been mostly minor. Variables that impact well-being most were concerns about health of interviewees and employees', uncertain future, decrease in social contacts, and increased stress. Managers experienced sufficient support from upper management, but on the other hand, support from other store managers was seen as quite deficient. Store managers also felt that communication through remote means did not replace head-to-head communication successfully.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla haastattelemalla viittä kaupan alan esimiestehtävissä työskentelevää henkilöä. Haastattelut toteutettiin huhtikuussa 2021. Kaksi haastateltavista esimiehistä työskentelee päivittäistavarakaupassa ja kolme käyttötavarakaupassa. Valitsemalla eri kaupan alat saatiin erilaisia näkökulmia ja kokemuksia tutkittavasta ilmiöstä. Kaikki haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin lähes sanatarkasti, tämän jälkeen sisältö analysoitiin teemoittain.
Teoriaa ja haastattelutuloksia analysoimalla kävi ilmi, että koronapandemialla on ollut negatiivisia vaikutuksia kaupan alan esimiesten työhyvinvointiin. Työhyvinvoinnin tila ei kuitenkaan ole radikaalisti muuttunut verrattuna aikaan ennen koronapandemiaa. Tutkimuksessa työhyvinvoinnin muutokseen vaikuttaviksi tekijöiksi nimettiin huoli omasta ja työntekijöiden terveydestä, pelko ja epävarmuus tulevasta, sosiaalisten kontaktien väheneminen sekä lisääntynyt stressi. Esimiehet kokivat, että tukea on ollut hyvin saatavilla johdon puolesta mutta esille nousi, että vertaistuki muilta esimiehiltä on jäänyt vähemmälle koronapandemian aikana. Tutkimuksessa selvisi esimiesten kokevan, että internetin avulla tapahtuva viestintä ei korvaa kasvokkain tapahtuvaa kanssakäymistä.
The thesis was executed as a qualitative study that interviewed five different store managers in April 2021. Two of the store managers worked at grocery stores and the rest of the managers worked at other B2C stores. By picking different areas of B2C trade, a wider range of standpoints and experiences were achieved. Interviews were recorded and transcribed carefully and contents were analyzed after dividing them into specific themes.
The study found out that the recent COVID-19 pandemic has negative impacts on store managers' well-be-ng at work, although the impacts have been mostly minor. Variables that impact well-being most were concerns about health of interviewees and employees', uncertain future, decrease in social contacts, and increased stress. Managers experienced sufficient support from upper management, but on the other hand, support from other store managers was seen as quite deficient. Store managers also felt that communication through remote means did not replace head-to-head communication successfully.