Potilaan asettelu mammografiatutkimukseen : opetusvideo röntgenhoitajaopiskelijoille
Niemenmaa, Miia; Väänänen, Krista (2021)
Niemenmaa, Miia
Väänänen, Krista
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100418334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100418334
Tiivistelmä
Mammografiatutkimus on rintarauhasen röntgentutkimus, jonka avulla voidaan tutkia erilaisia rinnan muutoksia ja oireita. Tutkimuksen tekee koulutettu röntgenhoitaja tutkimukseen suunnatulla mammografialaitteella. Tutkimuksessa otetaan kaksi eri suuntaista röntgenkuvaa puristuskaukalon ja detektorin eli kuvailmaisimen väliin puristetusta rinnasta.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Tampereen ammattikorkeakoulun röntgenhoitajaopiskelijoille suunnattu opetusvideo potilaan asettelusta kuvausasentoon mammografiatutkimuksessa. Opetusvideon tavoitteena oli tukea luennoilla käsiteltyä teoriaa ja auttaa opiskelijoita hahmottamaan, kuinka mammografialaite toimii ja miten potilas asetellaan tutkimukseen. Idea työn aiheeseen saatiin Tampereen ammattikorkeakoulusta, joka on myös opinnäytetyön yhteistyökumppani.
Opinnäytetyöraportin teoreettinen osio kirjoitettiin luotettavien ja tieteellisten julkaisujen pohjalta. Opinnäytetyön tuotteena tehty opetusvideo toteutettiin laadukkaan opetusvideon kriteerejä noudattaen. Videolla esitellään mammografialaitteen osat ja painikkeet sekä opastetaan, miten potilas asetellaan mammografiatutkimukseen. Sen sisältö perustuu lähdekirjallisuuteen.
Asettelua havainnollistava opetusvideo on suunnattu opetuskäyttöön. Sitä voidaan käyttää teoriaopetuksen tukena Rintojen kuvantamistutkimukset -opintojaksolla. Video opetusvälineenä tukee erilaisia oppijoita ja on myös siksi hyvä lisä perinteisen luentotyyppisen opetuksen rinnalle. Opetusvideon avulla opiskelija näkee jo ennen orientoivaa harjoittelua, miten potilaan asettelu mammografiatutkimukseen tapahtuu.
Valmis tuote annettiin koekäyttöön toisen vuoden röntgenhoitajaopiskelijoiden oppitunnille, ja siitä pyydettiin palautetta sähköisen palautekaavakkeen avulla. Yleisarvosana videolle asteikolla 1–5 oli 4,32. Palautteen perusteella laitteen käynnistys ja osien esittely etenivät liian nopeasti, minkä vuoksi 21 % vastaajista toivoi videon olevan pidempi. Jatkokehitysehdotuksena opetusvideon sisällön voisi jakaa osiin ja toteuttaa lyhyenä opetusvideosarjana.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Tampereen ammattikorkeakoulun röntgenhoitajaopiskelijoille suunnattu opetusvideo potilaan asettelusta kuvausasentoon mammografiatutkimuksessa. Opetusvideon tavoitteena oli tukea luennoilla käsiteltyä teoriaa ja auttaa opiskelijoita hahmottamaan, kuinka mammografialaite toimii ja miten potilas asetellaan tutkimukseen. Idea työn aiheeseen saatiin Tampereen ammattikorkeakoulusta, joka on myös opinnäytetyön yhteistyökumppani.
Opinnäytetyöraportin teoreettinen osio kirjoitettiin luotettavien ja tieteellisten julkaisujen pohjalta. Opinnäytetyön tuotteena tehty opetusvideo toteutettiin laadukkaan opetusvideon kriteerejä noudattaen. Videolla esitellään mammografialaitteen osat ja painikkeet sekä opastetaan, miten potilas asetellaan mammografiatutkimukseen. Sen sisältö perustuu lähdekirjallisuuteen.
Asettelua havainnollistava opetusvideo on suunnattu opetuskäyttöön. Sitä voidaan käyttää teoriaopetuksen tukena Rintojen kuvantamistutkimukset -opintojaksolla. Video opetusvälineenä tukee erilaisia oppijoita ja on myös siksi hyvä lisä perinteisen luentotyyppisen opetuksen rinnalle. Opetusvideon avulla opiskelija näkee jo ennen orientoivaa harjoittelua, miten potilaan asettelu mammografiatutkimukseen tapahtuu.
Valmis tuote annettiin koekäyttöön toisen vuoden röntgenhoitajaopiskelijoiden oppitunnille, ja siitä pyydettiin palautetta sähköisen palautekaavakkeen avulla. Yleisarvosana videolle asteikolla 1–5 oli 4,32. Palautteen perusteella laitteen käynnistys ja osien esittely etenivät liian nopeasti, minkä vuoksi 21 % vastaajista toivoi videon olevan pidempi. Jatkokehitysehdotuksena opetusvideon sisällön voisi jakaa osiin ja toteuttaa lyhyenä opetusvideosarjana.