Lennonopetuksen vaatimukset lentosimulaattorille
Saastamoinen, Joona (2021)
Saastamoinen, Joona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100618399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100618399
Tiivistelmä
Tampereen yliopiston Hervannan kampukselle valmistui vuoden 2021 keväällä lentosimulaattori, jolla voidaan simuloida useita yksi- ja kaksimoottorisia lentokoneita. Tässä opinnäytetyössä käsitellään lentosimulaattoria yksimoottorisen Cessna 172:n osalta. Lentosimulaattorin (jatkossa C172-lentosimulaattori) perustana on oikean Cessna 172:n ohjaamo ja siihen asennettu laitteisto sekä lentosimulaattoriohjelma tukevat kyseistä lentokonetyyppiä parhaiten.
Opinnäytetyössä perehdytään vaatimuksiin, joita Euroopan lentoturvallisuusvirasto on määrännyt lentokoulutuslaitteille. Näiden vaatimusten perusteella tehtiin arvio C172-lentosimulaattorin lentokoulutuskelpoisuudesta. Opinnäytetyössä laadittiin Euroopan lentoturvallisuusviraston ohjeita mukaillen testilento-ohjelma, joka luo kattavan kuvan C172-lentosimulaattorin tasosta tällä hetkellä vahvuuksineen ja heikkouksineen. Testilento-ohjelmassa verrattiin C172-lentosimulaattorissa simuloidun Cessna 172:n käyttäytymistä oikeaan Cessna 172:een eri lentotiloissa. Testilento-ohjelma sisälsi lentämisen lisäksi kohtia simulaattorin ääni- ja kuvajärjestelmien testauksesta.
Testilento-ohjelmasta saatujen tulosten perusteella C172-lentosimulaattori on hyvin lähellä Euroopan lentoturvallisuusviraston määrittämää FNPT I- hyväksymistasoa. Tällaisen hyväksymistason lentokoulutuslaitteet on tarkoitettu lento- ja navigointimenettelytapojen koulutukseen. C172-lentosimulaattorilla voidaan mallintaa myös koko lentotoiminta, mutta parhaimmillaan se on yksittäisten proseduurien koulutuksessa. C172-lentosimulaattorin käyttötarkoitus on perehdyttää lentotekniikan opiskelijoita lentämiseen. Siihen tarkoitukseen C172-lentosimulaattori on erittäin pätevä laite, ja opiskelijat saavat hyvin todentuntuisen lentokokemuksen simulaattoriolosuhteissa.
Testilento-ohjelman aikana havaittiin myös ongelmia ja parannuskohteita C172-lentosimulaattorissa, esimerkiksi lennonvalvojan pisteen osalta. Näistä tehtiin listaus, jonka perusteella laadittiin parannusehdotuksia kyseisille kohteille. Opinnäytetyössä esitetään jatkotutkimusaiheiksi objektiivista testausta sekä liikejärjestelmän lisäämistä C172-lentosimulaattoriin.
Opinnäytetyössä perehdytään vaatimuksiin, joita Euroopan lentoturvallisuusvirasto on määrännyt lentokoulutuslaitteille. Näiden vaatimusten perusteella tehtiin arvio C172-lentosimulaattorin lentokoulutuskelpoisuudesta. Opinnäytetyössä laadittiin Euroopan lentoturvallisuusviraston ohjeita mukaillen testilento-ohjelma, joka luo kattavan kuvan C172-lentosimulaattorin tasosta tällä hetkellä vahvuuksineen ja heikkouksineen. Testilento-ohjelmassa verrattiin C172-lentosimulaattorissa simuloidun Cessna 172:n käyttäytymistä oikeaan Cessna 172:een eri lentotiloissa. Testilento-ohjelma sisälsi lentämisen lisäksi kohtia simulaattorin ääni- ja kuvajärjestelmien testauksesta.
Testilento-ohjelmasta saatujen tulosten perusteella C172-lentosimulaattori on hyvin lähellä Euroopan lentoturvallisuusviraston määrittämää FNPT I- hyväksymistasoa. Tällaisen hyväksymistason lentokoulutuslaitteet on tarkoitettu lento- ja navigointimenettelytapojen koulutukseen. C172-lentosimulaattorilla voidaan mallintaa myös koko lentotoiminta, mutta parhaimmillaan se on yksittäisten proseduurien koulutuksessa. C172-lentosimulaattorin käyttötarkoitus on perehdyttää lentotekniikan opiskelijoita lentämiseen. Siihen tarkoitukseen C172-lentosimulaattori on erittäin pätevä laite, ja opiskelijat saavat hyvin todentuntuisen lentokokemuksen simulaattoriolosuhteissa.
Testilento-ohjelman aikana havaittiin myös ongelmia ja parannuskohteita C172-lentosimulaattorissa, esimerkiksi lennonvalvojan pisteen osalta. Näistä tehtiin listaus, jonka perusteella laadittiin parannusehdotuksia kyseisille kohteille. Opinnäytetyössä esitetään jatkotutkimusaiheiksi objektiivista testausta sekä liikejärjestelmän lisäämistä C172-lentosimulaattoriin.