Asikashallintajärjestelmän ja laskutuksen kehittäminen : TAMK Catering Studio
Torvinen, PIlvi (2021)
Torvinen, PIlvi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100618405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100618405
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Tampereen ammattikorkeakoulun Catering Studion asiakashallinnan ja laskutuksen nykytilaa. Tutkimuksen pohjalta laadittiin kehittämisehdotuksia, joita olisi mahdollista hyödyntää koko Tampereen ammattikorkeakoulussa. Catering Studio on käytännön oppimisympäristö, jossa työskentelevät pääsääntöisesti restonomiopiskelijat. Tutkimusmenetelmänä oli tapaustutkimus, joka toteutettiin TAMKin laskutuksesta vastaaville ja tutkimuslaboratorioissa työskenteleville laboratoriovastaaville.
Opinnäytetyössä selvitettiin haastattelujen, sähköisen kyselyn ja työpajatyöskentelyn avulla nykyisten järjestelmien ja prosessien ongelmakohtia. Haastattelun ja työpajan laadulliset aineistot analysoitiin teemoittamalla ja sähköisen kyselyn tulokset raportoitiin kuvailevilla luvuilla. Ongelmaratkaisujen kautta opinnäytetyössä tehtiin kehittämisehdotuksia uusista käytänteistä ja järjestelmistä Tampereen ammattikorkeakoululle. Työpajojen tuloksista kävi ilmi, että merkittävin huomio on muutosjohtaminen ja sen vieminen strategisesti loppuun saakka.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan jatko hyödyntää uuden asiakashallintajärjestelmän käyttöönoton yhteydessä koko Tampereen korkeakouluyhteisössä. Kun uuden prosessimallin kehittämisessä otetaan huomioon henkilökunta, se osaltaan edistää työmotivaatiota ja hyvinvointia. Jatkoehdotuksena esitetään simulaatio-oppimisen kehittämistä eteenpäin.
Opinnäytetyössä selvitettiin haastattelujen, sähköisen kyselyn ja työpajatyöskentelyn avulla nykyisten järjestelmien ja prosessien ongelmakohtia. Haastattelun ja työpajan laadulliset aineistot analysoitiin teemoittamalla ja sähköisen kyselyn tulokset raportoitiin kuvailevilla luvuilla. Ongelmaratkaisujen kautta opinnäytetyössä tehtiin kehittämisehdotuksia uusista käytänteistä ja järjestelmistä Tampereen ammattikorkeakoululle. Työpajojen tuloksista kävi ilmi, että merkittävin huomio on muutosjohtaminen ja sen vieminen strategisesti loppuun saakka.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan jatko hyödyntää uuden asiakashallintajärjestelmän käyttöönoton yhteydessä koko Tampereen korkeakouluyhteisössä. Kun uuden prosessimallin kehittämisessä otetaan huomioon henkilökunta, se osaltaan edistää työmotivaatiota ja hyvinvointia. Jatkoehdotuksena esitetään simulaatio-oppimisen kehittämistä eteenpäin.