Paikoitusjärjestelmän käyttöönotto ja sen vaikutukset terminaalin layoutiin : Case Posti Kuljetus Oy:n Mikkelin rahtiterminaali
Brunner, Inka (2021)
Brunner, Inka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091717844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091717844
Tiivistelmä
Tehtävänä oli suunnitella ja ottaa käyttöön paikoitusjärjestelmä Posti Kuljetus Oy:n Mikkelin rahtiterminaalissa, sekä tutkia sen mahdollisia vaikutuksia terminaalin layoutiin. Paikoitusjärjestelmien tarkoituksena on helpottaa ihmisten työskentelyä, minimoida kuljetettavien nimikkeiden käsittelykerrat sekä nopeuttaa terminaalityöskentelyä ja kitkeä mahdolliset virheet pois. Ennen kaikkea tavoitteena oli parantaa koko kuljetusprosessin läpinäkyvyyttä. Päämääränä oli kehittää toimiva, kaikkia palveleva paikoitusjärjestelmä. Uuden järjestelmän tuomia hyötyjä lähdettiin tavoittelemaan niin terminaalihenkilökunnan, asiakaspalvelun kuin kuluttajankin näkökulmasta.
Prosessi aloitettiin mallintamalla terminaalin layoutin nykytila ja huomioimalla kehityskohteet sekä mahdolliset pullonkaulat. Parhaan mahdollisen lopputuloksen saamiseksi käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, jonka pääpaino oli havainnoinnissa ja haastatteluissa. Ensin paneuduttiin käytössä olevaan teknologiaan ja muiden terminaalien esimerkkitapauksiin, jonka jälkeen oli mahdollista suunnitella juuri Mikkelin terminaaliin toimiva kokonaisuus.
Lopputulos palveli kaikkia toimitusketjun osapuolia positiivisesti. Samalla korostui logistiikkaketjun läpinäkyvyys, joka on nykypäivänä kilpailutuksen tuoman paineen kulta-aikana erityisen tärkeä tekijä. Projektin lopputulema toimi niin teoriassa, kuin käytännössäkin. Paikoitusjärjestelmä on nyt ollut jo useamman kuukauden käytössä muutaman pilottikokeilun jälkeen ja on saanut kiitosta toimivuudestaan.
Prosessi aloitettiin mallintamalla terminaalin layoutin nykytila ja huomioimalla kehityskohteet sekä mahdolliset pullonkaulat. Parhaan mahdollisen lopputuloksen saamiseksi käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, jonka pääpaino oli havainnoinnissa ja haastatteluissa. Ensin paneuduttiin käytössä olevaan teknologiaan ja muiden terminaalien esimerkkitapauksiin, jonka jälkeen oli mahdollista suunnitella juuri Mikkelin terminaaliin toimiva kokonaisuus.
Lopputulos palveli kaikkia toimitusketjun osapuolia positiivisesti. Samalla korostui logistiikkaketjun läpinäkyvyys, joka on nykypäivänä kilpailutuksen tuoman paineen kulta-aikana erityisen tärkeä tekijä. Projektin lopputulema toimi niin teoriassa, kuin käytännössäkin. Paikoitusjärjestelmä on nyt ollut jo useamman kuukauden käytössä muutaman pilottikokeilun jälkeen ja on saanut kiitosta toimivuudestaan.