Soodakattilan pääkomponenttien kuljetuslohkokoon määritteleminen
Tillonen, Iina (2021)
Tillonen, Iina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092318018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092318018
Tiivistelmä
Sellun tuotannon lisääntyminen maailmanlaajuisesti on lisännyt uusien soodakattiloiden rakentamista ympäri maailmaa. Pitkät kuljetusmatkat ja kustannusten optimoimisen tarve ovat synnyttäneet tilanteen, jossa kuljetuslohkojen koon tarkasteleminen oli tullut ajankohtaiseksi ANDRITZ Oy:llä. Suurten komponenttien kuljetus ja asennus ei aina ole mahdollista eikä taloudellisesti järkevää kokonaisena, josta johtuen ne täytyy jakaa osiin.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitkä kaikki tekijät vaikuttavat kattilan pääkomponenttien kuljetusloh-kojen kokoon. Kantaa otettiin myös projektien aikatauluun, jossa kuljetuslohkojen koot tulee olla määriteltynä. Tavoitteena oli myös selvittää, onko mahdollista selvittää jokaiselle tutkimuksessa rajatulle komponentille tyypillinen kuljetuskonsepti. Tutkimus rajattiin koskemaan painerunkoa ja sen paineettomia osia, korkeapaineputkistoa, säiliöitä sekä kanavistoa.
Työ oli kehittämistutkimus, jossa hyödynnettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Teoria kuljetuslohkojen koosta sekä pääkomponenteista perustui kirjallisuuteen, verkkojulkaisuihin sekä asiantuntijahaastatteluihin. Kuljetuslohkojen kokojen suunnittelusta aineistoa kerättiin asiantuntijoiden teemahaastatteluiden sekä havainnointien avulla. Saatujen tutkimustulosten perusteella koostettiin ohjeistus, jossa tulivat ilmi kuljetuslohkojen suunnittelussa huomioitavat seikat.
Tutkimuksen tulosten perusteella saavutettiin käsitys siitä, mitä asioita suunnittelija tuli ottaa huomioon, jotta kuljetuslohkot voidaan määritellä ja mistä tarvittavat lähtötiedot saatiin. Työn lopputuloksena saatujen dokumenttien perusteella pystytään kehittämään jatkossa kuljetuslohkojen koon optimointia sekä ottamaan kantaa aikataulutuksen onnistumiseen. Tulokset osoittivat, että tarkka kuljetuslohkojen koon määritteleminen ei ole mahdollista johtuen monesta projektikohtaisesta muuttujasta. Tulosten perusteella pystyttiin määrittelemään komponenttien lohkomisen perusperiaatteet, joiden avulla voidaan optimoida kuljetuksen ja asennuksen onnistuminen.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitkä kaikki tekijät vaikuttavat kattilan pääkomponenttien kuljetusloh-kojen kokoon. Kantaa otettiin myös projektien aikatauluun, jossa kuljetuslohkojen koot tulee olla määriteltynä. Tavoitteena oli myös selvittää, onko mahdollista selvittää jokaiselle tutkimuksessa rajatulle komponentille tyypillinen kuljetuskonsepti. Tutkimus rajattiin koskemaan painerunkoa ja sen paineettomia osia, korkeapaineputkistoa, säiliöitä sekä kanavistoa.
Työ oli kehittämistutkimus, jossa hyödynnettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Teoria kuljetuslohkojen koosta sekä pääkomponenteista perustui kirjallisuuteen, verkkojulkaisuihin sekä asiantuntijahaastatteluihin. Kuljetuslohkojen kokojen suunnittelusta aineistoa kerättiin asiantuntijoiden teemahaastatteluiden sekä havainnointien avulla. Saatujen tutkimustulosten perusteella koostettiin ohjeistus, jossa tulivat ilmi kuljetuslohkojen suunnittelussa huomioitavat seikat.
Tutkimuksen tulosten perusteella saavutettiin käsitys siitä, mitä asioita suunnittelija tuli ottaa huomioon, jotta kuljetuslohkot voidaan määritellä ja mistä tarvittavat lähtötiedot saatiin. Työn lopputuloksena saatujen dokumenttien perusteella pystytään kehittämään jatkossa kuljetuslohkojen koon optimointia sekä ottamaan kantaa aikataulutuksen onnistumiseen. Tulokset osoittivat, että tarkka kuljetuslohkojen koon määritteleminen ei ole mahdollista johtuen monesta projektikohtaisesta muuttujasta. Tulosten perusteella pystyttiin määrittelemään komponenttien lohkomisen perusperiaatteet, joiden avulla voidaan optimoida kuljetuksen ja asennuksen onnistuminen.