Tarkkuusammuntapelin kehitys virtuaalitodellisuudessa
Heikkilä, Timo (2021)
Heikkilä, Timo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100718434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100718434
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä virtuaalisen todellisuuden videopeli, joka luodaan Unity-pelimoottorilla. Pelin avulla selostetaan, kuinka tämän opinnäytetyön VR-peli
tehtiin Unitylla ja minkälaisia työkaluja, paketteja ja VR:lle yksinomaisia tekniikoita käytettiin
pelin rakennuksessa. Pelin aiheena oli tarkkuusammuntapeli, jonka avulla pelaaja pystyy
turvallisesti harjoittelemaan aseen käsittelyä ja aseen mekaniikkaa. Itse pelistä ei tule täysin valmista produktia, mutta pienellä jatkokehittämisellä sitä voitaisiin käyttää opetustarkoitukseen tai viihdekäyttöön.
Peli on rakennettu Unity pelimoottorilla ja C#-kielellä, sekä työkalujen ja liitännäisten kautta
peliä voidaan pelata lähes millä tahansa VR-laitteella. Tämä onnistuu OpenXR-standardilla
ja ilmaisilla VR-kehitykseen kuuluvilla työkalupaketeilla. Lopputuloksena saatiin peli, jonka
avulla voitiin esitellä VR-kehitystä ja Unityn käyttöä VR-pelien rakentamiseen. Peliä optimoitiin, jotta se toimisi tehokkaasti eri laitteilla ja se tuottaisi mahdollisimman vähän liikepahoinvointia. Lopuksi peli julkaistiin Itch.io-nettisivulle.
Tietoperustassa kerrotaan ensin virtuaalisesta todellisuudesta ja VR-laitteista. Luvussa
käydään läpi mitä on virtuaalinen todellisuus, sen historiaa, tämänhetkisiä käyttökohteita ja
miten VR-teknologiaa voidaan kehittää eteenpäin. Tämän jälkeen käydään läpi Unityn historiaa ja minkälaista kehittäminen Unitylla on. Samalla kerrotaan mikä pelimoottori on ja
miksi niitä käytetään.
Peliprojektin läpikäynnin aikana kerrotaan yleisesti pelin kulusta ja tärkeistä VR-pelin rakennusvaiheista, niin että lukija ymmärtää, mitä eri asioita VR-pelin rakentamiseen tarvitaan. Pelissä käytetyt työkalut ja paketit käydään läpi, jotta voidaan esitellä, miten ne asennetaan ja kuinka ne auttavat VR-pelien eri rakennusvaiheissa. Toiminnallisuuden kuvauksessa ei suuremmin käydä läpi työkaluja ja kehitysvaiheita, jotka eivät liity VR-kehitykseen, kuten animoinnin, äänien ja ympäristön tekemistä.
tehtiin Unitylla ja minkälaisia työkaluja, paketteja ja VR:lle yksinomaisia tekniikoita käytettiin
pelin rakennuksessa. Pelin aiheena oli tarkkuusammuntapeli, jonka avulla pelaaja pystyy
turvallisesti harjoittelemaan aseen käsittelyä ja aseen mekaniikkaa. Itse pelistä ei tule täysin valmista produktia, mutta pienellä jatkokehittämisellä sitä voitaisiin käyttää opetustarkoitukseen tai viihdekäyttöön.
Peli on rakennettu Unity pelimoottorilla ja C#-kielellä, sekä työkalujen ja liitännäisten kautta
peliä voidaan pelata lähes millä tahansa VR-laitteella. Tämä onnistuu OpenXR-standardilla
ja ilmaisilla VR-kehitykseen kuuluvilla työkalupaketeilla. Lopputuloksena saatiin peli, jonka
avulla voitiin esitellä VR-kehitystä ja Unityn käyttöä VR-pelien rakentamiseen. Peliä optimoitiin, jotta se toimisi tehokkaasti eri laitteilla ja se tuottaisi mahdollisimman vähän liikepahoinvointia. Lopuksi peli julkaistiin Itch.io-nettisivulle.
Tietoperustassa kerrotaan ensin virtuaalisesta todellisuudesta ja VR-laitteista. Luvussa
käydään läpi mitä on virtuaalinen todellisuus, sen historiaa, tämänhetkisiä käyttökohteita ja
miten VR-teknologiaa voidaan kehittää eteenpäin. Tämän jälkeen käydään läpi Unityn historiaa ja minkälaista kehittäminen Unitylla on. Samalla kerrotaan mikä pelimoottori on ja
miksi niitä käytetään.
Peliprojektin läpikäynnin aikana kerrotaan yleisesti pelin kulusta ja tärkeistä VR-pelin rakennusvaiheista, niin että lukija ymmärtää, mitä eri asioita VR-pelin rakentamiseen tarvitaan. Pelissä käytetyt työkalut ja paketit käydään läpi, jotta voidaan esitellä, miten ne asennetaan ja kuinka ne auttavat VR-pelien eri rakennusvaiheissa. Toiminnallisuuden kuvauksessa ei suuremmin käydä läpi työkaluja ja kehitysvaiheita, jotka eivät liity VR-kehitykseen, kuten animoinnin, äänien ja ympäristön tekemistä.