Ristiinopiskelu Tampereen korkeakouluyhteisössä
Andersson, Ivar; Heikkala, Henri (2021)
Andersson, Ivar
Heikkala, Henri
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100718455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100718455
Tiivistelmä
Vuonna 2019 Tampereen korkeakouluyhteisön muodostuminen teki koulujen välisestä ristiinopiskelusta entistä vaivattomampaa. Globaalin pandemian takia myös etäopiskelun määrä lisääntyi vuonna 2020. Aiheiden ajankohtaisuuden ja tuoreuden takia tutkimusdataa on saatavilla rajallisesti.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli paikantaa ristiinopiskelun ja etäopiskelun riski- sekä menestystekijöitä ja kehittää molempiin osa-alueisiin parannusehdotuksia. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Tampereen ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin anonyymiä kyselytutkimusta, joka lähetettiin Tampereen ammattikorkeakoulun tradenomeille ja restonomeille. Ensimmäisen vuoden opiskelijat jätettiin tutkimuksen ulkopuolelle. Kysely koostui suljetuista ja avoimista kysymyksistä yhdistäen määrällisen ja laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Kyselyn tuloksista havaittiin ongelmia ristiinopiskelun tiedottamisessa sekä palvelupolun kontaktipisteissä. Vastaajat pitivät etäopiskelua hyvänä opiskelumuotona, mutta siinä on myös parannettavaa.
Opinnäytetyön viitekehyksenä toimi palvelumuotoilu ja palvelupolku. Tutkimuskysely sekä ristiinopiskelun ja etäopiskelun parannusehdotukset kehitettiin käyttäen palvelumuotoilun ja palvelupolun teoriaa työn pohjana.
Tutkimustulosten pohjalta tehdyt parannusehdotukset voidaan jakaa mittareiden kehittämiseen ja ylläpitämiseen, ristiinopiskelun tiedottamisen parantamiseen ja tietoteknisiin ongelmiin. Parannusehdotusten kautta Tampereen ammattikorkeakoulu pystyy parantamaan tarjoamiaan palveluita sekä saamaan uusia, ajankohtaisia tunnuslukuja, joiden kautta korkeakoulu pystyy palvelumuotoilun keinoin, jatkamaan palveluiden kehittämistä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli paikantaa ristiinopiskelun ja etäopiskelun riski- sekä menestystekijöitä ja kehittää molempiin osa-alueisiin parannusehdotuksia. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Tampereen ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin anonyymiä kyselytutkimusta, joka lähetettiin Tampereen ammattikorkeakoulun tradenomeille ja restonomeille. Ensimmäisen vuoden opiskelijat jätettiin tutkimuksen ulkopuolelle. Kysely koostui suljetuista ja avoimista kysymyksistä yhdistäen määrällisen ja laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Kyselyn tuloksista havaittiin ongelmia ristiinopiskelun tiedottamisessa sekä palvelupolun kontaktipisteissä. Vastaajat pitivät etäopiskelua hyvänä opiskelumuotona, mutta siinä on myös parannettavaa.
Opinnäytetyön viitekehyksenä toimi palvelumuotoilu ja palvelupolku. Tutkimuskysely sekä ristiinopiskelun ja etäopiskelun parannusehdotukset kehitettiin käyttäen palvelumuotoilun ja palvelupolun teoriaa työn pohjana.
Tutkimustulosten pohjalta tehdyt parannusehdotukset voidaan jakaa mittareiden kehittämiseen ja ylläpitämiseen, ristiinopiskelun tiedottamisen parantamiseen ja tietoteknisiin ongelmiin. Parannusehdotusten kautta Tampereen ammattikorkeakoulu pystyy parantamaan tarjoamiaan palveluita sekä saamaan uusia, ajankohtaisia tunnuslukuja, joiden kautta korkeakoulu pystyy palvelumuotoilun keinoin, jatkamaan palveluiden kehittämistä.