Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Pedagogisen dokumentoinnin toimintamalli; Juvan varhaiskasvatus, päiväkoti Apila

Tanninen, Iina-Maria; Laamanen, Kaisa (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö Laamanen & Tanninen.pdf (913.6Kt)
Lataukset: 


Tanninen, Iina-Maria
Laamanen, Kaisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100818485
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on pedagoginen dokumentointi ja sen kehittäminen juvalaisessa päiväkoti Apilassa. Pedagoginen dokumentointi on varhaiskasvatuksen suunnittelun, toteuttamisen, arvioimisen sekä kehittämisen keskeinen työmenetelmä, joka on suomalaisessa varhaiskasvatuksessa melko uusi, eikä sen toimintakulttuuri ole vielä vakiintunut. Opinnäytetyö on tehty parityönä ja toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimii Juvan kunnan uusi päiväkoti Apila. Työelämäkumppanille nousi tarve kehittää pedagogista dokumentointia uuden päiväkodin aloittaessa toimintansa tammikuussa 2021.

Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää uuden päiväkoti Apilan pedagogisen dokumentoinnin käytänteitä. Tarkoituksena on tuottaa päiväkodin varhaiskasvatushenkilöstölle pedagogisen dokumentoinnin toimintamalli sekä yhtenäistää pedagogisen dokumentoinnin toimintakulttuuria. Opinnäytetyön aineisto kerättiin koko henkilöstölle suunnatulla kehittämiskyselyllä, jonka tarkoituksena oli kerätä hyviä käytänteitä pedagogiselle dokumentoinnille sekä kartoittaa henkilöstön käsityksiä pedagogisesta dokumentoinnista. Kehittämiskysely koostui avoimista kysymyksistä. Kysely jaettiin sekä kerättiin nimettöminä kirjekuorissa. Kerätty aineisto analysoitiin teemoittelemalla.

Kehittämiskyselyn tulokset osoittivat, että Apilan henkilöstölle lapsen näkökulman näkyväksi tuominen on keskeisintä pedagogisessa dokumentoinnissa ja että pedagogisessa dokumentoinnissa lasten ja huoltajien osallisuus nähtiin tärkeänä. Lasten varhaiskasvatussuunnitelmat, kuvien ottaminen ja blogin tekeminen olivat henkilöstölle käytetyimmät pedagogisen dokumentoinnin toteuttamismuodot. Valokuvien ottaminen, havainnointien kirjaaminen ja näiden hyödyntäminen toiminnan kehittämisessä nousivat kehittämiskyselystä myös esiin. Toiveina toimintamallille olivat selkeys, helppolukuisuus sekä yhtenäinen runko toteuttaa pedagogista dokumentointia uudessa päiväkodissa.

Kehittämiskyselyn tulosten ja teoriatiedon pohjalta tuotettiin pedagogisen dokumentoinnin toimintamalli päiväkoti Apilan henkilöstön käyttöön. Vaikka toimintamalli kehitettiin Apilan henkilöstölle, toimintamallia voivat hyödyntää kaikki varhaiskasvatuksen parissa työskentelevät henkilöt.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste