Instagram innehållsmarknadsföringsstrategi för skribentens eget Instagram konto
Wendelin, Isabelle (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Wendelin, Isabelle
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101218555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101218555
Tiivistelmä
Arbetets mål var att skapa en innehållsmarknadsföringsstrategi för skribentens eget Instag- ram konto. Kontot handlar om böcker och skrivande. Skribenten utformade en skild inne- hållsplan utifrån strategin och den var slutprodukten för arbetet. Innehållsplanen skulle skri- benten använda för att utveckla sitt Instagram konto till ett framgångsrikt konto med många följare och mycket engagemang.
Skribenten började med att ta reda på och skriva om bakgrundsinformation vilket inklude- rade information om Instagram, innehållsmarknadsföring och kundförståelse samt bench- marking jämförelse med några konkurrenter. Skribenten använde sig mycket av tidigare kunskap som hon fått under sina studier men hon byggde på med information som hon tidi- gare inte hade känt till. Informationen införskaffades främst från olika företags nätsidor, en bok om SOSTAC modellen och från Instagram.
Efter teoridelen lade skribenten upp en innehållsmarknadsföringsstrategi enligt SOSTAC modellen som innehöll en situationsanalys, målsättning, strategiuppsättning, taktik, hand- ling och kontroll. I kontrolldelen skapade skribenten även en mall som hon kunde fylla i fyra gånger i året för att följa med sitt kontos utveckling. Skribenten fyllde på och formade inne- hållsplanen utifrån strategin. Skribenten skapade även några inlägg enligt olika metoder och skapandeprocesser och hon inkluderade inläggen i innehållsplanen. Processen för ett av dessa inlägg presenterades mer noggrant i strategidelen av detta arbete.
Skribenten var nöjd med slutresultatet och hon trodde att hon skulle ha nytta av all kun- skap hon fått och också av strategin och planen för utvecklandet av sitt Instagram konto. Hon ansåg att hon fått tydliga riktlinjer för kontot och en grund att stå på. Dock hade hon haft svårigheter med att veta vad som var väsentlig och viktig information som hon skulle ta med i arbetet och vilken information som det var bättre att lämna bort. Hon hade även svårigheter med att veta under vilken rubrik visst innehåll hörde och att koppla kapitlen med varandra. En sak skribenten skulle ha gjort annorlunda är att hon skulle ha sparat mera tid till att skapa fler inlägg för innehållsplanen, då praktisk träning är grundläggande för inlärning.
Skribenten började med att ta reda på och skriva om bakgrundsinformation vilket inklude- rade information om Instagram, innehållsmarknadsföring och kundförståelse samt bench- marking jämförelse med några konkurrenter. Skribenten använde sig mycket av tidigare kunskap som hon fått under sina studier men hon byggde på med information som hon tidi- gare inte hade känt till. Informationen införskaffades främst från olika företags nätsidor, en bok om SOSTAC modellen och från Instagram.
Efter teoridelen lade skribenten upp en innehållsmarknadsföringsstrategi enligt SOSTAC modellen som innehöll en situationsanalys, målsättning, strategiuppsättning, taktik, hand- ling och kontroll. I kontrolldelen skapade skribenten även en mall som hon kunde fylla i fyra gånger i året för att följa med sitt kontos utveckling. Skribenten fyllde på och formade inne- hållsplanen utifrån strategin. Skribenten skapade även några inlägg enligt olika metoder och skapandeprocesser och hon inkluderade inläggen i innehållsplanen. Processen för ett av dessa inlägg presenterades mer noggrant i strategidelen av detta arbete.
Skribenten var nöjd med slutresultatet och hon trodde att hon skulle ha nytta av all kun- skap hon fått och också av strategin och planen för utvecklandet av sitt Instagram konto. Hon ansåg att hon fått tydliga riktlinjer för kontot och en grund att stå på. Dock hade hon haft svårigheter med att veta vad som var väsentlig och viktig information som hon skulle ta med i arbetet och vilken information som det var bättre att lämna bort. Hon hade även svårigheter med att veta under vilken rubrik visst innehåll hörde och att koppla kapitlen med varandra. En sak skribenten skulle ha gjort annorlunda är att hon skulle ha sparat mera tid till att skapa fler inlägg för innehållsplanen, då praktisk träning är grundläggande för inlärning.