Improvisoinnin opetuksen metodit sähkökitaransoiton oppitunneilla
Halonen, Heikki (2021)
Halonen, Heikki
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101318642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101318642
Tiivistelmä
Vuonna 2017 voimaan tulleet taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmat korostavat improvisoinnin opetuksen tärkeyttä. Vaikka improvisointi on jossain muodossa jokaisen ihmisen elämään kuuluva toiminto, kokevat opettajat musiikillisen improvisoinnin opettamisen haastavaksi ja moniulotteiseksi aiheeksi. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda näkyväksi opetusmetodeja ja työskentelytapoja, joita sähkökitaransoiton opettajat käyttävät improvisoinnin opettamisessa. Työ rajattiin koskemaan taiteen perusopetuksen oppitunneilla tapahtuvaa improvisoinnin opetusta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja asiantuntijahaastatteluja. Haastatteluilla saatua aineistoa analysoitiin laadullisia analyysimenetelmiä käyttäen, jonka jälkeen tutkimuksen tuloksia verrattiin tietoperustassa esiteltyihin improvisoinnin oppimiseen liittyviin sisältöihin.
Työn tuloksena saatiin tuotua esille erilaisia tapoja opettaa improvisointia, kartoitettua asiantuntijoiden kokemuksia improvisoinnin opetuksesta, sekä määriteltyä improvisoinnin opetuksen luonnetta. Työn tuloksista voi tehdä johtopäätöksen, että asiantuntijat opettavat improvisointia erilaisia metodeja monipuolisesti hyödyntäen. Tutkimusaineistosta voi päätellä, että opetusmetodiksi tulee valita sellainen, jonka kautta on mahdollista ottaa oppilaan mielenkiinnonkohteet huomioon, ja joka innostaa improvisoimaan sekä harjoittelemaan improvisointia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja asiantuntijahaastatteluja. Haastatteluilla saatua aineistoa analysoitiin laadullisia analyysimenetelmiä käyttäen, jonka jälkeen tutkimuksen tuloksia verrattiin tietoperustassa esiteltyihin improvisoinnin oppimiseen liittyviin sisältöihin.
Työn tuloksena saatiin tuotua esille erilaisia tapoja opettaa improvisointia, kartoitettua asiantuntijoiden kokemuksia improvisoinnin opetuksesta, sekä määriteltyä improvisoinnin opetuksen luonnetta. Työn tuloksista voi tehdä johtopäätöksen, että asiantuntijat opettavat improvisointia erilaisia metodeja monipuolisesti hyödyntäen. Tutkimusaineistosta voi päätellä, että opetusmetodiksi tulee valita sellainen, jonka kautta on mahdollista ottaa oppilaan mielenkiinnonkohteet huomioon, ja joka innostaa improvisoimaan sekä harjoittelemaan improvisointia.