Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Improvisoinnin opetuksen metodit sähkökitaransoiton oppitunneilla

Halonen, Heikki (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Halonen_Heikki.pdf (650.7Kt)
Lataukset: 


Halonen, Heikki
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101318642
Tiivistelmä
Vuonna 2017 voimaan tulleet taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmat korostavat improvisoinnin opetuksen tärkeyttä. Vaikka improvisointi on jossain muodossa jokaisen ihmisen elämään kuuluva toiminto, kokevat opettajat musiikillisen improvisoinnin opettamisen haastavaksi ja moniulotteiseksi aiheeksi. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda näkyväksi opetusmetodeja ja työskentelytapoja, joita sähkökitaransoiton opettajat käyttävät improvisoinnin opettamisessa. Työ rajattiin koskemaan taiteen perusopetuksen oppitunneilla tapahtuvaa improvisoinnin opetusta.

Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja asiantuntijahaastatteluja. Haastatteluilla saatua aineistoa analysoitiin laadullisia analyysimenetelmiä käyttäen, jonka jälkeen tutkimuksen tuloksia verrattiin tietoperustassa esiteltyihin improvisoinnin oppimiseen liittyviin sisältöihin.

Työn tuloksena saatiin tuotua esille erilaisia tapoja opettaa improvisointia, kartoitettua asiantuntijoiden kokemuksia improvisoinnin opetuksesta, sekä määriteltyä improvisoinnin opetuksen luonnetta. Työn tuloksista voi tehdä johtopäätöksen, että asiantuntijat opettavat improvisointia erilaisia metodeja monipuolisesti hyödyntäen. Tutkimusaineistosta voi päätellä, että opetusmetodiksi tulee valita sellainen, jonka kautta on mahdollista ottaa oppilaan mielenkiinnonkohteet huomioon, ja joka innostaa improvisoimaan sekä harjoittelemaan improvisointia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste