Työmotivaation merkitys kassaosastolla: Case Prisma Rauma
Viljanen, Minka (2021)
Viljanen, Minka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101418672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101418672
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Rauman Prisman kassaosaston työntekijöiden työmotivaatiota. Tarkoituksena oli kartoittaa tämänhetkisen työmotivaation tilannetta sekä tekijöitä, joita muuttamalla työntekijöiden työmotivaatiota saataisiin kehitettyä.
Työmotivaatio on tärkeässä roolissa työntekijän elämässä. Hyvin motivoitunut työntekijä on voimavara, jota on syytä vaalia. Ilman hyvää työmotivaatiota työntekijän tulos voi heikentyä, mikä näkyy suoraan asiakaskohtaamisissa. Teoriaosassa käsiteltiin työmotivaatiota käsitteenä, sen muodostumista sekä asioita, joilla sitä saadaan ylläpidettyä. Työmotivaatiota tarkasteltiin sekä ulkoisen että sisäisen motivaation näkökulmasta, minkä lisäksi käytettiin hyödyksi erilaisia motivaatioteorioita, joita peilattiin toimeksiantajaan.
Tutkimusosuudessa tehtiin kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella sekä havainnoinnilla. Kyselylomakkeen avulla pyrittiin selvittämään työntekijöiden omia mielipiteitä työmotivaatiosta ja siihen liittyvistä tekijöistä, ja miten heidän työmotivaatiotaan saataisiin ylläpidettyä. Empiirinen osa muodostui kyselyn vastausten avaamisesta ja tulkitsemisesta.
Opinnäytetyön lopputuloksena tuloksista tiivistettiin yhteenveto kehityksenkohteista sekä suosituksia, joihin toimeksiantajan olisi hyvä keskittyä työntekijöidensä työmotivaatiota ajatellen. Ottamalla huomioon kyseiset kehityskohteet toimeksiantaja kykenee vaikuttamaan työyhteisön ongelmakohtiin ja siten parantamaan työntekijöidensä työmotivaatiota.
Työmotivaatio on tärkeässä roolissa työntekijän elämässä. Hyvin motivoitunut työntekijä on voimavara, jota on syytä vaalia. Ilman hyvää työmotivaatiota työntekijän tulos voi heikentyä, mikä näkyy suoraan asiakaskohtaamisissa. Teoriaosassa käsiteltiin työmotivaatiota käsitteenä, sen muodostumista sekä asioita, joilla sitä saadaan ylläpidettyä. Työmotivaatiota tarkasteltiin sekä ulkoisen että sisäisen motivaation näkökulmasta, minkä lisäksi käytettiin hyödyksi erilaisia motivaatioteorioita, joita peilattiin toimeksiantajaan.
Tutkimusosuudessa tehtiin kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella sekä havainnoinnilla. Kyselylomakkeen avulla pyrittiin selvittämään työntekijöiden omia mielipiteitä työmotivaatiosta ja siihen liittyvistä tekijöistä, ja miten heidän työmotivaatiotaan saataisiin ylläpidettyä. Empiirinen osa muodostui kyselyn vastausten avaamisesta ja tulkitsemisesta.
Opinnäytetyön lopputuloksena tuloksista tiivistettiin yhteenveto kehityksenkohteista sekä suosituksia, joihin toimeksiantajan olisi hyvä keskittyä työntekijöidensä työmotivaatiota ajatellen. Ottamalla huomioon kyseiset kehityskohteet toimeksiantaja kykenee vaikuttamaan työyhteisön ongelmakohtiin ja siten parantamaan työntekijöidensä työmotivaatiota.