Tutkitaan tunteita : tunnekasvatusopas 5-6-vuotiaiden tunnetaitojen tukemiseksi
Lyyski, Ellen (2021)
Lyyski, Ellen
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101418684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101418684
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tunnekasvatusopas 5-6-vuotiaiden lasten tunnetaitojen kehityksen tukemiseksi. Opinnäytetyö sisältää kirjallisen raportin sekä varhaiskasvattajille suunnatun tunnekasvatusoppaan käytettäväksi varhaiskasvatuksen arkeen. Tunnekasvatusopas sisältää tiiviin teoriaosuuden, joka toimii pohjustuksena oppaan toisessa osassa oleville tunnetaitoharjoituksille. Tunnetaitoharjoitukset on kerätty eri lähteistä ja ne ovat suunnattu 5-6-vuotiaille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea ja kehittää yhteistyökumppaninani toimivan päiväkodin tunnekasvatusta. Tavoitteenani oli tuoda esiin tunnekasvatuksen merkitystä lapsen kehityksen kannalta sekä antaa konkreettisia menetelmiä kasvattajille, joita on helppo hyödyntää varhaiskasvatuksen arjessa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostuu tunnekasvatusoppaasta sekä kolmesta lapsiryhmälle pitämästäni tunnetaitotuokiosta. Tunnetaitotuokioiden tavoitteena oli nähdä miten oppaan harjoitukset toimivat käytännössä ja mitkä ovat lasten lähtökohdat tunnetaidoissa. Oppaan teoriaosuuteen pyrin keräämään mahdollisimman tuoretta tietoa eri lähteistä. Harjoitusosuuteen etsin monipuolisesti erilaisia harjoituksia, jotka varhaiskasvattajien on helppo toteuttaa nopeallakin aikataululla.
Valmiista oppaasta keräsin palautetta yhteistyökumppaniltani. Palautteen mukaan opas koettiin hyödylliseksi ja hyväksi tueksi tunnekasvatuksen toteuttamiseen varhaiskasvatuksen arjen eri tilanteissa erilaisten lasten kanssa. Oppaan koettiin olevan selkeä ja sellainen, josta on helppo poimia vinkkejä nopeallakin aikataululla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea ja kehittää yhteistyökumppaninani toimivan päiväkodin tunnekasvatusta. Tavoitteenani oli tuoda esiin tunnekasvatuksen merkitystä lapsen kehityksen kannalta sekä antaa konkreettisia menetelmiä kasvattajille, joita on helppo hyödyntää varhaiskasvatuksen arjessa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostuu tunnekasvatusoppaasta sekä kolmesta lapsiryhmälle pitämästäni tunnetaitotuokiosta. Tunnetaitotuokioiden tavoitteena oli nähdä miten oppaan harjoitukset toimivat käytännössä ja mitkä ovat lasten lähtökohdat tunnetaidoissa. Oppaan teoriaosuuteen pyrin keräämään mahdollisimman tuoretta tietoa eri lähteistä. Harjoitusosuuteen etsin monipuolisesti erilaisia harjoituksia, jotka varhaiskasvattajien on helppo toteuttaa nopeallakin aikataululla.
Valmiista oppaasta keräsin palautetta yhteistyökumppaniltani. Palautteen mukaan opas koettiin hyödylliseksi ja hyväksi tueksi tunnekasvatuksen toteuttamiseen varhaiskasvatuksen arjen eri tilanteissa erilaisten lasten kanssa. Oppaan koettiin olevan selkeä ja sellainen, josta on helppo poimia vinkkejä nopeallakin aikataululla.