Kasvunpolkua tukemassa : toimintaterapeutin rooli esiopetuksessa
Salin, Anna; Kouri, Oona; Österman, Lotta (2021)
Salin, Anna
Kouri, Oona
Österman, Lotta
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101518707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101518707
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millainen toimintaterapeutin rooli voisi olla esiopetuksessa. Lisäksi selvitetään, miten toimintaterapeutti voisi helpottaa sekä tukea lasten siirtymävaihetta esiopetuksesta kouluun. Opinnäytetyössä keskitytään esiopetukseen, esiopetuksen ja koulun nivelvaiheeseen sekä sen aikana tehtävään moniammatilliseen yhteistyöhön.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen ja sen aineistona toimivat teemahaastatteluin kerätty materiaali sekä kahden toimintaterapeuttiopiskelijan kokoamat päiväkirjamerkinnät moniammatillisessa esiopetustyöryhmässä työskentelyn ajalta. Teemahaastattelut kohdennettiin varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa työskenteleville opettajille ja erityisopettajille, jotka ovat työskennelleet yhteistyössä toimintaterapeutin kanssa. Lisäksi haastateltiin varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa työskenteleviä toimintaterapeutteja. Haastattelujen avulla selvitettiin, minkälaisia kokemuksia esiopetuksessa on toimintaterapeutin kanssa työskentelystä sekä kartoitettiin, mitä toimintaterapeutin toimenkuvaan esiopetuksen työryhmässä voisi kuulua. Teoriapohjana työssä käytettiin näyttöön perustuvaa Partnering for Change- mallia, jonka koettiin tukevan ajatusta kuntoutuspalveluiden toteuttamisesta opetusympäristössä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yhteistyötä tehdään toimintaterapeutin kanssa esiopetuksen ja koulun nivelvaiheessa vähän. Toimintaterapeutin ja opettajien välinen yhteistyö koetaan pääsääntöisesti todella hyväksi, mutta liian vähäiseksi: toimintaterapeutin koetaan olevan hyvin tarpeellinen, mutta toistaiseksi erittäin rajoitettu resurssi. Toimintaterapeutin rooliin nähdään kuuluvan muun muassa lasten haasteiden varhainen tunnistaminen, toimintaympäristöjen muokkaaminen lasten arkea ja kehittymistä tukevaksi, toimintojen porrastaminen ja strukturoiminen, opettajien näkemyksen laajentaminen lasten haasteiden taustalla oleviin tekijöihin sekä pienapuvälineiden suositteleminen. Lasten esiopetuksen ja koulun välisen siirtymän sujuvoittamiseksi olisi hyödyllistä lisätä toimintaterapeutin ja opettajien välistä yhteistyötä nivelvaiheessa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen ja sen aineistona toimivat teemahaastatteluin kerätty materiaali sekä kahden toimintaterapeuttiopiskelijan kokoamat päiväkirjamerkinnät moniammatillisessa esiopetustyöryhmässä työskentelyn ajalta. Teemahaastattelut kohdennettiin varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa työskenteleville opettajille ja erityisopettajille, jotka ovat työskennelleet yhteistyössä toimintaterapeutin kanssa. Lisäksi haastateltiin varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa työskenteleviä toimintaterapeutteja. Haastattelujen avulla selvitettiin, minkälaisia kokemuksia esiopetuksessa on toimintaterapeutin kanssa työskentelystä sekä kartoitettiin, mitä toimintaterapeutin toimenkuvaan esiopetuksen työryhmässä voisi kuulua. Teoriapohjana työssä käytettiin näyttöön perustuvaa Partnering for Change- mallia, jonka koettiin tukevan ajatusta kuntoutuspalveluiden toteuttamisesta opetusympäristössä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yhteistyötä tehdään toimintaterapeutin kanssa esiopetuksen ja koulun nivelvaiheessa vähän. Toimintaterapeutin ja opettajien välinen yhteistyö koetaan pääsääntöisesti todella hyväksi, mutta liian vähäiseksi: toimintaterapeutin koetaan olevan hyvin tarpeellinen, mutta toistaiseksi erittäin rajoitettu resurssi. Toimintaterapeutin rooliin nähdään kuuluvan muun muassa lasten haasteiden varhainen tunnistaminen, toimintaympäristöjen muokkaaminen lasten arkea ja kehittymistä tukevaksi, toimintojen porrastaminen ja strukturoiminen, opettajien näkemyksen laajentaminen lasten haasteiden taustalla oleviin tekijöihin sekä pienapuvälineiden suositteleminen. Lasten esiopetuksen ja koulun välisen siirtymän sujuvoittamiseksi olisi hyödyllistä lisätä toimintaterapeutin ja opettajien välistä yhteistyötä nivelvaiheessa.