Hakukoneoptimointi - Case Miettein.fi
Tick, Mimmi (2021)
Tick, Mimmi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101618727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101618727
Tiivistelmä
Tässä produktiivisessa opinnäytetyössä oli tavoitteena toteuttaa hakukoneoptimointi toimeksiantajan verkkosivustolle Miettein.fi. Tavoitteena oli saada sivustolle lisää liikennettä sekä kilpailukykyinen sijoitus Googlen orgaanisessa haussa. Lisäksi työn tavoitteena oli tutkia hakukoneoptimoinnin vaikutuksia hakukoneitten hakutuloksiin sekä selvittää, mitä teknisiä ja sisällöllisiä toimenpiteitä hakukoneoptimointi onnistuakseen vaatii.
Työssä esitellään Miettein.fi sivuston hakukoneoptimointi case-esimerkin muodossa. Opinnäytetyössä käsitellään hakukoneoptimointiprosessin vaiheita sekä sisällön että teknisten vaatimusten näkökulmasta. Kirjallisuuteen pohjautuen perustellaan tehtyjä ratkaisuja, määritellään käsitteet sekä esitellään keskeisiä menetelmiä optimoinnin onnistumisen seuraamiseksi. Optimoinnin onnistumista tarkasteltiin sivulle asennettavan Google Analytics -palvelusta saatavan datan avulla, sekä manuaalisesti tehtävän SERPs (search engine results positions) -seurannan avulla.
Hakukoneoptimointi tehtiin toukokuun 2021 aikana ja sen jälkeen tutkittavat hakusanat ja -lauseet alkoivat sijoittua hakutuloksissa paremmin. SERPs -seurannan tuloksista nähtiin hakutulosten selkeä, melko nopea kehitys kohti tavoitetta, joka oli sijoittua hakutuloksissa ensimmäiselle sivulle eli sijalle 1–10.
Hakusijoituksen kehityksen myötä sekä sivuston liikenne orgaanisen haun kautta että sivuston vierailijoiden määrä kasvoi. Tulosten seuranta-aikana ei suurta liikennettä sivustolla ollut havaittavissa, silti kerätyn aineiston perusteella hakuoptimointi on ollut kuitenkin onnistunut ja kannattava toimenpide. Hakusijoitusten parantuessa orgaanisten hakujen kautta saapuva liikenne kasvoi suhteessa suoraan liikenteeseen. The purpose of this productive thesis was to implement search engine optimization (SEO) for the client’s website Miettein.fi. The aim was to get more traffic
to the site and a competitive ranking in Google’s organic search and to study
the effects of SEO on the search results. The goal was also to find out what
technical and content measures would be required for search engine optimization to succeed.
The work presented the SEO site Miettein.fi in the form of a case example.
The thesis dealt with the stages of the search engine optimization process
from the point of view of both content and technical requirements. The solutions, concepts, and key methods for monitoring the success of SEO are presented based on the literature. The success of the optimization was examined
using data from Google Analytics, as well as through manual SERPs (search
engine results positions) tracking.
SEO was done during May 2021, and after that, the search terms and phrases
examined began to rank better in search results. The results of the SERPs
monitoring showed a clear, rapid development of the search results towards
the goal of being on the first page of the search results. With the development
of search ranking, both site traffic through organic search and the number of
site visitors increased. There was no significant traffic to the site during the
tracking of the results. However, based on the data collected, search engine
optimization was a successful and profitable operation. As search rankings improved, traffic coming through organic searches increased relative to direct
traffic.
Työssä esitellään Miettein.fi sivuston hakukoneoptimointi case-esimerkin muodossa. Opinnäytetyössä käsitellään hakukoneoptimointiprosessin vaiheita sekä sisällön että teknisten vaatimusten näkökulmasta. Kirjallisuuteen pohjautuen perustellaan tehtyjä ratkaisuja, määritellään käsitteet sekä esitellään keskeisiä menetelmiä optimoinnin onnistumisen seuraamiseksi. Optimoinnin onnistumista tarkasteltiin sivulle asennettavan Google Analytics -palvelusta saatavan datan avulla, sekä manuaalisesti tehtävän SERPs (search engine results positions) -seurannan avulla.
Hakukoneoptimointi tehtiin toukokuun 2021 aikana ja sen jälkeen tutkittavat hakusanat ja -lauseet alkoivat sijoittua hakutuloksissa paremmin. SERPs -seurannan tuloksista nähtiin hakutulosten selkeä, melko nopea kehitys kohti tavoitetta, joka oli sijoittua hakutuloksissa ensimmäiselle sivulle eli sijalle 1–10.
Hakusijoituksen kehityksen myötä sekä sivuston liikenne orgaanisen haun kautta että sivuston vierailijoiden määrä kasvoi. Tulosten seuranta-aikana ei suurta liikennettä sivustolla ollut havaittavissa, silti kerätyn aineiston perusteella hakuoptimointi on ollut kuitenkin onnistunut ja kannattava toimenpide. Hakusijoitusten parantuessa orgaanisten hakujen kautta saapuva liikenne kasvoi suhteessa suoraan liikenteeseen.
to the site and a competitive ranking in Google’s organic search and to study
the effects of SEO on the search results. The goal was also to find out what
technical and content measures would be required for search engine optimization to succeed.
The work presented the SEO site Miettein.fi in the form of a case example.
The thesis dealt with the stages of the search engine optimization process
from the point of view of both content and technical requirements. The solutions, concepts, and key methods for monitoring the success of SEO are presented based on the literature. The success of the optimization was examined
using data from Google Analytics, as well as through manual SERPs (search
engine results positions) tracking.
SEO was done during May 2021, and after that, the search terms and phrases
examined began to rank better in search results. The results of the SERPs
monitoring showed a clear, rapid development of the search results towards
the goal of being on the first page of the search results. With the development
of search ranking, both site traffic through organic search and the number of
site visitors increased. There was no significant traffic to the site during the
tracking of the results. However, based on the data collected, search engine
optimization was a successful and profitable operation. As search rankings improved, traffic coming through organic searches increased relative to direct
traffic.