AB-kierrätyspuun laadunkartoitus Ekopartnerit Turku OY:lle
Lehtimäki, Ville (2021)
Lehtimäki, Ville
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101818749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101818749
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Ekopartnerit Turku Oy:lle saapuvan AB-kierrätyspuun tämänhetkinen laatu, minkälaisia epäpuhtauksia kierrätyspuukuormissa pääasiassa on ja miltä asiakkaalta epäpuhtaat kuormat tulevat. Työ tehtiin toimeksiantajan pyynnöstä, koska tiedossa oli epäpuhtauksien määrän olevan huomattavan suuri, mutta niiden tarkkaa määrää tai toimittajaa ei ollut tiedossa. Kuormien joukossa saapuvien epäpuhtauksien määrä selvitettiin, jotta saatiin kokonaiskuva kuormien laadusta. Epäpuhtien kuormien toimittaja oli tärkeä selvittää, että voitiin yhdistää, saapuuko epäpuhdas kuorma usein samalta asiakkaalta ja näin ollen kyseiseen asiakkaaseen voitiin olla yhteydessä toimenpiteistä epäpuhtauksien poistamiseen jo kuorman syntypaikalla. Asiakkaille lähetettiin epäpuhtaasta kuormasta reklamaatio, joka yleensä sisälsi veloituksen työkonetunneista tai jätelajin vaihdosta. Työ alkoi 2,5 kuukauden mittaisella tarkkailujaksolla, jonka aikana yritykseen tuli 957 kuormaa kierrätyspuuta, joiden sisältämät epäpuhtaudet dokumentoitiin Excel-taulukkoon.
Työssä käydään myös läpi kierrätyspuun käyttöä energianlähteenä, laadunhallintaa, sekä tarkemmin minkälaisia laatuvaatimuksia kierrätyspuun käyttäminen polttoaineena vaatii. Seurantajakson aikana saapuneista kuormista 7,1 % reklamoitiin, joka tarkoittaa 63 reklamaatioita. Selvisi, että näistä 63 epäpuhtaasta kuormasta 62 % toi sama yritys. Yli puolet (55 %) reklamaatioista lähetettiin liiallisen muovin määrän vuoksi.
Työssä käydään myös läpi kierrätyspuun käyttöä energianlähteenä, laadunhallintaa, sekä tarkemmin minkälaisia laatuvaatimuksia kierrätyspuun käyttäminen polttoaineena vaatii. Seurantajakson aikana saapuneista kuormista 7,1 % reklamoitiin, joka tarkoittaa 63 reklamaatioita. Selvisi, että näistä 63 epäpuhtaasta kuormasta 62 % toi sama yritys. Yli puolet (55 %) reklamaatioista lähetettiin liiallisen muovin määrän vuoksi.