Lungman thorax-fantomin käyttöohje ja oppimistehtäviä röntgenhoitajaopiskelijoille
Lindfors, Noora; Mattila, Sonja; Uhre, Salla (2021)
Lindfors, Noora
Mattila, Sonja
Uhre, Salla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101818745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101818745
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on Turun ammattikorkeakoulun röntgenhoitajakoulutuksen ja natiivikuvantamisen opintojakson kehittäminen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Lungman thorax-fantomia hyödyntäviä oppimistehtäviä ja oppimismateriaalia röntgenhoitajakoulutuksen natiivikuvantamisen opintojaksolle sekä suomenkielinen käyttöohje kyseiselle fantomille. Väärin käytettynä fantom hajoaa helposti, joten toimeksiantajan toiveesta teimme kuvallisen käyttöohjeen, kuinka fantomia ja sen lisäosia käytetään oikein ja turvallisesti.
Oppimistehtävien muuttuvina tekijöinä ovat natiivikuvauksessa potilasannokseen ja kuvanlaatuun vaikuttavat tekijät. Näitä ovat putkijännite, putkivirta, valotusautomaatti, hila ja fantomin ympärille laitettavat lisälevyt, joilla saadaan demonstroitua kookkaamman potilaan kuvaus. Tehtävien aikana on tarkoitus seurata miten edellä mainittujen muuttujien vaihtaminen vaikuttaa potilasannoksen lisäksi kuvanlaatuun, tarkastelemalla kuvassa esiintyvää kohinaa, kontrastia sekä paikkaerotuskykyä.
Nykyisin laitekehitys ja -tekniikka on hyvin nopeaa ja laitteet sekä kuvausparametrit ovat hyvin automatisoituja. Pelkästään röntgenkuvaa katsomalla harvoin enää kykenee arvioimaan potilaan sädeannosta. Tämän vuoksi ymmärrys kuvausparametreista ja niiden vaikutuksesta potilasannokseen on erityisen tärkeää. Opinnäytetyössä luotujen tehtävien esitestauksessa saatujen palautteiden perusteella tehtävät toimivat hyvänä osana natiivikuvantamisopintojaksoa. Testaukseen osallistuneet opiskelijat kokivat, että heidän ymmärryksensä kuvausparametrien vaikutuksesta röntgenkuvan laatuun sekä potilaan sädeannokseen kasvoi.
Oppimistehtävien muuttuvina tekijöinä ovat natiivikuvauksessa potilasannokseen ja kuvanlaatuun vaikuttavat tekijät. Näitä ovat putkijännite, putkivirta, valotusautomaatti, hila ja fantomin ympärille laitettavat lisälevyt, joilla saadaan demonstroitua kookkaamman potilaan kuvaus. Tehtävien aikana on tarkoitus seurata miten edellä mainittujen muuttujien vaihtaminen vaikuttaa potilasannoksen lisäksi kuvanlaatuun, tarkastelemalla kuvassa esiintyvää kohinaa, kontrastia sekä paikkaerotuskykyä.
Nykyisin laitekehitys ja -tekniikka on hyvin nopeaa ja laitteet sekä kuvausparametrit ovat hyvin automatisoituja. Pelkästään röntgenkuvaa katsomalla harvoin enää kykenee arvioimaan potilaan sädeannosta. Tämän vuoksi ymmärrys kuvausparametreista ja niiden vaikutuksesta potilasannokseen on erityisen tärkeää. Opinnäytetyössä luotujen tehtävien esitestauksessa saatujen palautteiden perusteella tehtävät toimivat hyvänä osana natiivikuvantamisopintojaksoa. Testaukseen osallistuneet opiskelijat kokivat, että heidän ymmärryksensä kuvausparametrien vaikutuksesta röntgenkuvan laatuun sekä potilaan sädeannokseen kasvoi.