Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen kone- ja tuotantotekniikan koulutuksessa : case: virtuaalihitsauksen mahdollisuudet Rasekossa
Hautala, Olli-Pekka (2021)
Hautala, Olli-Pekka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101918772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101918772
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia millaisia erilaisia virtuaalisia oppimisympäristöjä on käytössä toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa.
Case-tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää millaisia erilaisia mahdollisuuksia virtuaalihitsaukseen on tarjolla kaupallisesti. Työssä on tutkittu ja vertailtu virtuaalihitsauslaitteiden ominaisuuksia myös pohjustamaan mahdollista laitteiston hankintaa Rasekon kone- ja tuotantotekniikan koulutukseen. Laitteiden ominaisuuksissa kiinnitettiin huomiota miten laitteistojen toiminta oppilaitosympäristössä olisi mahdollisimman lähellä todellista hitsaustapahtumaa. Myös laitteistojen käytettävyyteen ja kestävyyteen on kiinnitetty huomiota.
Opinnäytetyö on toteutettu pääsääntöisesti kirjallisuuskatsauksena. Hitsaussimulaattoreiden vertailuun on käytetty hyödyksi pääasiallisesti kaupallisia lähteitä. Virtuaalihitsauslaitteistojen käyttökokemuksia on kartoitettu myös anonyymillä kysellyllä joka on osoitettu virtuaalihitsauksen kanssa tekemisissä oleville, lähinnä toisen asteen koulutuksessa työskenteleville opetushenkilöstölle.
Case-tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää millaisia erilaisia mahdollisuuksia virtuaalihitsaukseen on tarjolla kaupallisesti. Työssä on tutkittu ja vertailtu virtuaalihitsauslaitteiden ominaisuuksia myös pohjustamaan mahdollista laitteiston hankintaa Rasekon kone- ja tuotantotekniikan koulutukseen. Laitteiden ominaisuuksissa kiinnitettiin huomiota miten laitteistojen toiminta oppilaitosympäristössä olisi mahdollisimman lähellä todellista hitsaustapahtumaa. Myös laitteistojen käytettävyyteen ja kestävyyteen on kiinnitetty huomiota.
Opinnäytetyö on toteutettu pääsääntöisesti kirjallisuuskatsauksena. Hitsaussimulaattoreiden vertailuun on käytetty hyödyksi pääasiallisesti kaupallisia lähteitä. Virtuaalihitsauslaitteistojen käyttökokemuksia on kartoitettu myös anonyymillä kysellyllä joka on osoitettu virtuaalihitsauksen kanssa tekemisissä oleville, lähinnä toisen asteen koulutuksessa työskenteleville opetushenkilöstölle.