Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sisäisen työyhteisöviestinnän merkitys työntekijäkokemuksen muodostumisessa: LähiTapiola Pääkaupunkiseutu alueyhtiössä

Karvonen, Harriet (2021)

Avaa tiedosto
Master_ONT_Harriet_Karvonen 10.10.2021.pdf (2.068Mt)
Lataukset: 


Karvonen, Harriet
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101918768
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa isompaa vuodenvaihteessa 2020–2021 toteutettua Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ja LähiTapiola Pääkaupunkiseudun yhteistä työntekijäkokemuksen kehittämishanketta. Aihe on tärkeä, koska työelämän vaatimukset ovat muuttuneet paljon vuosien varrella ja työntekijöiden odotukset työnantajia kohtaan ovat korkeammalla kuin koskaan ennen. Työntekijäkokemus on strateginen lähestymistapa, jonka avulla organisaatio voi parhaiten vastata näihin odotuksiin.
Kyseessä on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka tutkimusongelma oli selvittää miten sisäinen työyhteisöviestintä vaikuttaa työntekijäkokemukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota kohdeorganisaatiolle konkreettisia sisäisen työyhteisöviestinnän kehitysehdotuksia työntekijäkokemuksen parantamiseksi. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmiä olivat dokumenttianalyysi, sähköinen kysely ja puolistrukturoitu teemaryhmähaastattelu.
Viestintä on kaiken vuorovaikutuksen perusta. Työyhteisöviestintä on strateginen johtamistoiminto, jolla tarkoitetaan ihmissuhteiden rakentamista ja ylläpitämistä yhteistyön mahdollistamiseksi. Työntekijäkokemus on strateginen menettelytapa, jossa hyödynnetään ihmiskeskeisiä linjauksia ja käytäntöjä myönteisten tunteiden sekä kokemusten esiintuomiseksi tavoitteena yhdistää organisaation tarkoitus työntekijöiden toiminnan kanssa. Koska jokainen viestii koko ajan, sisäistä työyhteisöviestintää tulee suunnitella ja organisoida. Työntekijäkokemukseen vaikuttaa toimivat prosessit sekä kunnollinen ja avoin viestintä. Organisaatioilla tulee siis olla toimiva viestinnän infrastruktuuri. Esihenkilöiden vastuulla on kirkastaa, määritellä ja viestiä ymmärrettävästi työntekijöille organisaation visio, missio, kilpailuedut ja arvot sekä jalkauttaa nämä arjen työhön. Työntekijäkokemuksen kannalta valmentava esihenkilötyö on pohjimmiltaan ihmiskeskeisin tapa toimia. Valmentavassa esihenkilötyössä korostuvat yhteistyö, työn merkityksellisyys ja onnistumiset. Tutkimuksen tulos vahvisti, että viestinnällä on suuri vaikutus työntekijöiden kokemukseen. Näin ollen sisäistä työyhteisöviestintää pitäisi kehittää työntekijäkokemuksen näkökulmasta, jotta positiivinen työntekijäkokemus vahvistuu. Tuloksista käy ilmi, että kohdeorganisaatiossa tulisi kiinnittää huomiota esihenkilöiltä saadun palautteen määrään ja viestinnän infrastruktuurin selkeyteen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste