Sosiaalisen median strategian luominen yritykselle Oy Combi Cool Ab
Salminen, Tarja (2021)
Lataukset:
Salminen, Tarja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101918771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101918771
Tiivistelmä
Opinnäytetyö ”Sosiaalisen median strategia yritykselle Oy Combi Cool Ab” alkoi johdannolla, jossa käsiteltiin lyhyesti perusteet strategian luomiselle. Tämän lisäksi esiteltiin toimeksiantajayritys Oy Combi Cool Ab, joka on kylmäalan maahantuonti ja jälleenmyynti yritys. Opinnäytetyölle tehtiin selkeä rajaus, jossa opinnäytetyön alueeksi määriteltiin orgaaninen eli ilmainen sosiaalinen media. Lisäksi määriteltiin työn tavoite, joka selvittää mitä Oy Combi Cool Ab hyötyy sosiaalisesta mediasta ja millaisilla toimilla sosiaalisesta mediasta saadaan kaikki hyöty.
Toinen luku käsitteli digitaalista markkinointia. Tässä luvussa käytiin läpi muun muassa sitä miksi digitaalinen markkinointi on niin tehokasta yrityksille ja millaisia erityispiirteitä se tuo B2B- ja B2C-yrityksille. Koska opinnäytetyö tehtiin B2B-yritykselle, käsiteltiin osiossa erityisesti B2B-yritykselle tulevia hyötyjä. Tämän lisäksi kappaleessa eriteltiin myös oma-, ansaittu- ja maksettu media. Kolmannessa luvussa käsiteltiin sosiaalinen media. Sosiaalinen media on yksi digitaalisen markkinoinnin kanavista ja sen suosio kasvaa edelleen. Sosiaalinen media tuo paljon hyötyjä ihmisten väliseen kommunikointiin, mutta tässä luvussa käsiteltiin myös sosiaalisen median tuomia haittoja. Kappaleessa käsiteltiin myös sisällön tuottoa sekä avattiin termi ”social selling”, joka tarkoittaa sitä, että myyjät käyttävät sosiaalista mediaa hyödyksi myyntityössään. Kappaleessa käsiteltiin myös sosiaalisen median lukuisista kanavista suosituimmat ja niiden erityispiirteet. Kanavista on kattavaa tilastotietoa, joka osoittaa, että Facebook on kanavista suosituin. Sosiaalinen media tuo paljon mahdollisuuksia myös B2Byrityksille. Sosiaalisen median käyttö yritysten keskuudessa on lisääntymässä. Yritysten ollessa kyseessä on erityisen tärkeää selvittää mistä asiakkaat ovat kiinnostuneita.
Neljännessä luvussa käytiin läpi strategian luominen. Sosiaalisen median strategia on osa
yrityksen markkinointisuunnitelmaa. Strategiasta luodaan yrityskohtainen ja sitä voidaan
tarvittaessa muuttaa. Hyvä strategia tuo yritykselle inspiraatiota ja ideoita. Viidennessä luvussa käsiteltiin Combi Coolin nykytilanne. Tämän lisäksi käsiteltiin opinnäytetyötä
varten toteutetut tutkimukset sekä kilpailijoille suunnattu benchmarking. Nämä tutkimukset toivat hyvin inspiraatiota strategian sisältöön ja toivat paljon tietoa siitä, missä kanavissa yrityksen asiakkaat ovat ja mitä he haluavat sosiaalisessa mediassa nähdä. Kuudennessa luvussa käytiin yksi kohta kerrallaan läpi yritykselle tehty sosiaalisen median
strategia ja perusteltiin, miksi jokin ratkaisu tehtiin. Strategia toimitetaan yritykselle sekä
Adobe InDesign-, että PDF-tiedostona. Opinnäytetyö päättyi pohdintaan, jossa käsiteltiin
missä asioissa opinnäytetyössä onnistuttiin ja mitä opinnäytetyössä olisi voitu tehdä toisin.
Toinen luku käsitteli digitaalista markkinointia. Tässä luvussa käytiin läpi muun muassa sitä miksi digitaalinen markkinointi on niin tehokasta yrityksille ja millaisia erityispiirteitä se tuo B2B- ja B2C-yrityksille. Koska opinnäytetyö tehtiin B2B-yritykselle, käsiteltiin osiossa erityisesti B2B-yritykselle tulevia hyötyjä. Tämän lisäksi kappaleessa eriteltiin myös oma-, ansaittu- ja maksettu media. Kolmannessa luvussa käsiteltiin sosiaalinen media. Sosiaalinen media on yksi digitaalisen markkinoinnin kanavista ja sen suosio kasvaa edelleen. Sosiaalinen media tuo paljon hyötyjä ihmisten väliseen kommunikointiin, mutta tässä luvussa käsiteltiin myös sosiaalisen median tuomia haittoja. Kappaleessa käsiteltiin myös sisällön tuottoa sekä avattiin termi ”social selling”, joka tarkoittaa sitä, että myyjät käyttävät sosiaalista mediaa hyödyksi myyntityössään. Kappaleessa käsiteltiin myös sosiaalisen median lukuisista kanavista suosituimmat ja niiden erityispiirteet. Kanavista on kattavaa tilastotietoa, joka osoittaa, että Facebook on kanavista suosituin. Sosiaalinen media tuo paljon mahdollisuuksia myös B2Byrityksille. Sosiaalisen median käyttö yritysten keskuudessa on lisääntymässä. Yritysten ollessa kyseessä on erityisen tärkeää selvittää mistä asiakkaat ovat kiinnostuneita.
Neljännessä luvussa käytiin läpi strategian luominen. Sosiaalisen median strategia on osa
yrityksen markkinointisuunnitelmaa. Strategiasta luodaan yrityskohtainen ja sitä voidaan
tarvittaessa muuttaa. Hyvä strategia tuo yritykselle inspiraatiota ja ideoita. Viidennessä luvussa käsiteltiin Combi Coolin nykytilanne. Tämän lisäksi käsiteltiin opinnäytetyötä
varten toteutetut tutkimukset sekä kilpailijoille suunnattu benchmarking. Nämä tutkimukset toivat hyvin inspiraatiota strategian sisältöön ja toivat paljon tietoa siitä, missä kanavissa yrityksen asiakkaat ovat ja mitä he haluavat sosiaalisessa mediassa nähdä. Kuudennessa luvussa käytiin yksi kohta kerrallaan läpi yritykselle tehty sosiaalisen median
strategia ja perusteltiin, miksi jokin ratkaisu tehtiin. Strategia toimitetaan yritykselle sekä
Adobe InDesign-, että PDF-tiedostona. Opinnäytetyö päättyi pohdintaan, jossa käsiteltiin
missä asioissa opinnäytetyössä onnistuttiin ja mitä opinnäytetyössä olisi voitu tehdä toisin.