Sosiaalisen median vaikutukset 8.-luokkalaisten mielen hyvinvointiin
Peltonen, Oona; Takamaa, Laura; Partanen, Maria (2021)
Lataukset:
Peltonen, Oona
Takamaa, Laura
Partanen, Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102118814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102118814
Tiivistelmä
Sosiaalinen media ei ole enää nykypäivänä erillinen paikka, vaan se kulkee 8.-luokkalaisten elämässä joka päivä mukana. 8.-luokkalaisilla on käytössään nykyään laajasti erilaisia sosiaalisen median kanavia ja moninaisia käyttötarkoituksia niille. Sosiaalinen media on koettu usein sosialisoitumisena, verkostoitumisena ja yhteisöllisyyden luojana. Nuorten keskuudessa korostuu erityisesti yhteisöpalvelujen merkitys.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata, miten sosiaalisen median eri kanavat vaikuttavat 8.-luokkalaisten mielen hyvinvointiin. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, mitä sosiaalisen median kanavia 8.-luokkalaiset käyttävät ja tuottaa tietoa siitä, millaisia vaikutuksia niillä sosiaalisen median kanavilla on 8.-luokkalaisten mielen hyvinvointiin.
Opinnäytetyö on toteutettu kyselytutkimuksessa kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena sekä kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen piirteitä omaavana. Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Kyselylomakkeeseen vastaamisessa huomioitiin vapaaehtoisuus sekä anonymiteetin säilyminen. Kyselylomakkeeseen vastauksia tuli yhteensä 97. Vastauksien sukupuolijakauma oli melko tasainen. Sanalliset tulokset analysoitiin teemoittain ja numeraalisista vastauksista saimme prosentuaaliset frekvenssit.
Opinnäytetyön tuloksien perusteella on havaittavissa, että sosiaalisen median käytöllä on vaikutuksia mielen hyvinvointiin. Useat nuoret käyttävät sosiaalista mediaa päivässä viisi tuntia tai enemmän. Yli puolet vastaajista kokivat, että sosiaalisen median käyttö vaikuttaa unenpuutteeseen ja unettomuuteen. Tuloksien perusteella sosiaalisesta mediasta on helppoa löytää samankaltaisia ihmisiä. Tuloksien mukaan sosiaalisen median tuo onnellisuutta ja mielenkiintoa eri asioihin. Suurin osa 8.-luokkalaisista pystyy olemaan sosiaalisessa mediassa täysin omana itsenään.
Kyselytutkimusta voisi toteuttaa jatkossa eri puolella Suomea asuville 8.-luokkalaisille. Asiaa voisi tutkia myös kolmannen osapuolen silmin, esimerkiksi huoltajien ja koulun henkilökunnan kokemuksien kautta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata, miten sosiaalisen median eri kanavat vaikuttavat 8.-luokkalaisten mielen hyvinvointiin. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, mitä sosiaalisen median kanavia 8.-luokkalaiset käyttävät ja tuottaa tietoa siitä, millaisia vaikutuksia niillä sosiaalisen median kanavilla on 8.-luokkalaisten mielen hyvinvointiin.
Opinnäytetyö on toteutettu kyselytutkimuksessa kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena sekä kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen piirteitä omaavana. Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Kyselylomakkeeseen vastaamisessa huomioitiin vapaaehtoisuus sekä anonymiteetin säilyminen. Kyselylomakkeeseen vastauksia tuli yhteensä 97. Vastauksien sukupuolijakauma oli melko tasainen. Sanalliset tulokset analysoitiin teemoittain ja numeraalisista vastauksista saimme prosentuaaliset frekvenssit.
Opinnäytetyön tuloksien perusteella on havaittavissa, että sosiaalisen median käytöllä on vaikutuksia mielen hyvinvointiin. Useat nuoret käyttävät sosiaalista mediaa päivässä viisi tuntia tai enemmän. Yli puolet vastaajista kokivat, että sosiaalisen median käyttö vaikuttaa unenpuutteeseen ja unettomuuteen. Tuloksien perusteella sosiaalisesta mediasta on helppoa löytää samankaltaisia ihmisiä. Tuloksien mukaan sosiaalisen median tuo onnellisuutta ja mielenkiintoa eri asioihin. Suurin osa 8.-luokkalaisista pystyy olemaan sosiaalisessa mediassa täysin omana itsenään.
Kyselytutkimusta voisi toteuttaa jatkossa eri puolella Suomea asuville 8.-luokkalaisille. Asiaa voisi tutkia myös kolmannen osapuolen silmin, esimerkiksi huoltajien ja koulun henkilökunnan kokemuksien kautta.