Visual novelin sovittaminen roolipeliksi ja formaattien väliset erot ja yhteensopivuusongelmat
Ylimäki, Minna (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102218856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102218856
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä selvitys visual novel -pelin sovittamisesta roolipeliksi. Työssä kartoitettiin piirteitä, joiden useimmiten katsotaan kuuluvan roolipeli-genreen, ja verrattiin esimerkkiteoksen olemassaolevia tietoja ja piirteitä kohdepelin ominaisuuksien toteuttamiseen vaadittuun informaatioon. Tämän jälkeen pohdittiin tapoja, joilla soveltaa muualta hankittua tietoa ja ideoita formaattien yhteensopimattomien alueiden mahdolliseen muokkaamiseen, sekä alkuperäisteoksen kanssa yhteensopivien ominaisuuksien luomiseen.
Selvityksen aikana havaittiin monen tyyppisiä näkökulmia, jotka nousevat esiin vasta, kun roolipelin rakennusosasia tutkitaan pintaa syvemmältä. Monien osa-alueiden ratkaisuun löytyy genreä tutkittaessa useita vaihtoehtoja, jolloin jää projektin toteuttajan varaan punnita tapauskohtaisesti oikea ratkaisu. Formaattien tunteminen ennalta on sovitusprojektin toteuttajalle eduksi. Opinnäytetyön lopullinen sovellettavuus on todennäköisesti melko rajallinen, mutta osia siitä voitaneen hyödyntää muiden formaattien välillä työskennellessä niiltä osin, kuin näistä formaateista löytyy käsiteltyjä alueita.
Selvityksen aikana havaittiin monen tyyppisiä näkökulmia, jotka nousevat esiin vasta, kun roolipelin rakennusosasia tutkitaan pintaa syvemmältä. Monien osa-alueiden ratkaisuun löytyy genreä tutkittaessa useita vaihtoehtoja, jolloin jää projektin toteuttajan varaan punnita tapauskohtaisesti oikea ratkaisu. Formaattien tunteminen ennalta on sovitusprojektin toteuttajalle eduksi. Opinnäytetyön lopullinen sovellettavuus on todennäköisesti melko rajallinen, mutta osia siitä voitaneen hyödyntää muiden formaattien välillä työskennellessä niiltä osin, kuin näistä formaateista löytyy käsiteltyjä alueita.