PELASTUSTYÖNTEKIJÖIDEN KOKEMUKSIA SAAMASTAAN KRIISIAVUSTA
Paganus, Elina; Lanttola, Reetta (2021)
Paganus, Elina
Lanttola, Reetta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102218858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102218858
Tiivistelmä
Pelastustyöntekijöiden kokemuksia saadusta kriisiavusta on Suomessa tutkittu vähän. Tässä tutkimuksessa pelastustyöntekijä on henkilö, joka työskentelee pelastuslaitoksessa palo- ja pelastustehtävissä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa kuvailevaa ja tulkitsevaa tietoa pelastustyöntekijän kriisiavun kokemuksesta. Tässä tutkimuksessa kokemus ymmärretään eksistentiaalisen fenomenologian näkökulmasta. Tutkimustehtävänä oli ensimmäiseksi kuvailla, millaisia kokemuksia pelastustyöntekijällä on saamastaan kriisiavusta, sekä toiseksi kuvailla, millaisia kokemuksia pelastustyöntekijällä on saadun kriisiavun merkityksestä. Tutkimuksen aineisto koostuu pelastustyöntekijöille suunnatun avoimen kyselyn kirjallisista vastauksista. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää pelastustyöntekijöiden kriisiavun kehittämisessä. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Suomessa sijaitsevan pelastuslaitoksen kanssa.
Kriisillä tarkoitetaan äkillistä, kokemuksen tai tapahtuman jälkeistä järkyttävää tilaa. Kriisi käynnistää ihmisen selviytymismekanismit, koska kriisin kokeminen aiheuttaa ihmiselle ylitsepääsemättömän tilanteen. Traumaattisella kriisillä tarkoitetaan reaktiota tapahtumaketjuun, jossa elintärkeät asiat ovat uhattuna. Kriisi voi aiheuttaa sen kokeneelle suuria tunteisiin, ajatteluun tai käyttäytymiseen liittyviä ongelmia, jos ihminen ei saa kriisiin apua. Kriisiavulla tarkoitetaan ammattilaisen tarjoamaa apua ja psykososiaalista tukea, joka perustuu lainsäädäntöön. Jokainen on kuitenkin velvollinen huolehtimaan kriisin kohdanneesta henkilöstä tarjoten läsnä olevaa tukea sekä huolehtien perustarpeista ja turvallisuuden tunteesta.
Tutkimuksen mukaan pelastustyöntekijät kokivat kriisiavun ja sen merkityksen enimmäkseen tarpeelliseksi ja positiiviseksi. Kriisiavun merkitys korostui kuormituksen yhteydessä ja mikäli työntekijällä oli kokemus oman toiminnan epäonnistumisesta. Vastauksissa ilmeni, että kriisiapua on tarjolla tarpeen vaatiessa ja defusing sekä jälkipurkukeskustelut olivat käytössä pelastuslaitoksen kriisiavun menetelminä. Tulokset kertoivat, että myös kollegoiden toisilleen antamaa tukea keskustelujen muodossa pidettiin kriisiapuna. Vastausten perusteella kehityskohteita olisivat kuormituksen kasaantumisen tiedostaminen ja tunnistaminen sekä työyhteisön että esihenkilön taholta sekä henkisen kuormituksen parempi tunnistaminen työterveyshuollossa. Erityisen huomioitavaa on kuormituksen kasaantuminen yksilötasolla. Esihenkilöiden olisi hyvä olla tietoisia kuormituksesta.
Avainsanat fenomenologia, eksistentiaalinen fenomenologia, pelastustyöntekijä, kokemus, kriisiapu Rescue workers´ experience in receiving crisis support has been studied very little in Finland. In this thesis a rescue worker is a person who works in the field of fire and rescue operations at a rescue department. The aim of this thesis is to produce descriptive and interpretive information on rescue workers´ experience of crisis support. Experience is being understood in this thesis from an existential phenomenological angle and studying experience is done using a phenomenological method. There are two research tasks: 1) to describe what kind of experiences rescue workers have on the crisis support they have received and 2) to describe what kind of experiences rescue workers have on the significance of the received crisis support. The data consists of written answers of the open questionnaire. The findings of this thesis can be utilized to develop crisis support of rescue workers. The thesis is implemented in cooperation with a rescue department located in Finland.
A crisis is a sudden, shocking state following an experience or an event. A crisis activates the survival mechanisms of the human brain as the experience of the crisis causes an insurmountable situation. Traumatic crisis is meant by reaction to a cascade of events, where vital things are being threatened. A crisis may cause great emotional, cognitive and behavioral problems if the person experiencing the crisis does not get help or crisis support. Crisis support refers to professional assistance and psychosocial support based on legislation. However, everyone has a responsibility to take care of the person in crisis by providing present support and taking care of basic needs and a sense of security.
According to the thesis, rescue workers mostly perceived crisis support and its importance as necessary and positive. The importance of crisis support was emphasized in connection with the stress and if the employee had experience of failure of their own performance. The responses indicated that crisis support is available when needed and that defusing and debriefing were used as methods of crisis support by the rescue department.
The results showed that the support provided by colleagues to each other in the form of discussions was also considered crisis support. Based on the responses, areas for development would be awareness and recognition of the accumulation of stress by both the work community and the supervisor, as well as better recognition of mental stress in occupational health care. Particularly noteworthy is the accumulation of stress at the individual level. Supervisors should be aware of the stress.
Keywords phenomenology, existential phenomenology, rescue worker, experience, crisis support
Kriisillä tarkoitetaan äkillistä, kokemuksen tai tapahtuman jälkeistä järkyttävää tilaa. Kriisi käynnistää ihmisen selviytymismekanismit, koska kriisin kokeminen aiheuttaa ihmiselle ylitsepääsemättömän tilanteen. Traumaattisella kriisillä tarkoitetaan reaktiota tapahtumaketjuun, jossa elintärkeät asiat ovat uhattuna. Kriisi voi aiheuttaa sen kokeneelle suuria tunteisiin, ajatteluun tai käyttäytymiseen liittyviä ongelmia, jos ihminen ei saa kriisiin apua. Kriisiavulla tarkoitetaan ammattilaisen tarjoamaa apua ja psykososiaalista tukea, joka perustuu lainsäädäntöön. Jokainen on kuitenkin velvollinen huolehtimaan kriisin kohdanneesta henkilöstä tarjoten läsnä olevaa tukea sekä huolehtien perustarpeista ja turvallisuuden tunteesta.
Tutkimuksen mukaan pelastustyöntekijät kokivat kriisiavun ja sen merkityksen enimmäkseen tarpeelliseksi ja positiiviseksi. Kriisiavun merkitys korostui kuormituksen yhteydessä ja mikäli työntekijällä oli kokemus oman toiminnan epäonnistumisesta. Vastauksissa ilmeni, että kriisiapua on tarjolla tarpeen vaatiessa ja defusing sekä jälkipurkukeskustelut olivat käytössä pelastuslaitoksen kriisiavun menetelminä. Tulokset kertoivat, että myös kollegoiden toisilleen antamaa tukea keskustelujen muodossa pidettiin kriisiapuna. Vastausten perusteella kehityskohteita olisivat kuormituksen kasaantumisen tiedostaminen ja tunnistaminen sekä työyhteisön että esihenkilön taholta sekä henkisen kuormituksen parempi tunnistaminen työterveyshuollossa. Erityisen huomioitavaa on kuormituksen kasaantuminen yksilötasolla. Esihenkilöiden olisi hyvä olla tietoisia kuormituksesta.
Avainsanat fenomenologia, eksistentiaalinen fenomenologia, pelastustyöntekijä, kokemus, kriisiapu
A crisis is a sudden, shocking state following an experience or an event. A crisis activates the survival mechanisms of the human brain as the experience of the crisis causes an insurmountable situation. Traumatic crisis is meant by reaction to a cascade of events, where vital things are being threatened. A crisis may cause great emotional, cognitive and behavioral problems if the person experiencing the crisis does not get help or crisis support. Crisis support refers to professional assistance and psychosocial support based on legislation. However, everyone has a responsibility to take care of the person in crisis by providing present support and taking care of basic needs and a sense of security.
According to the thesis, rescue workers mostly perceived crisis support and its importance as necessary and positive. The importance of crisis support was emphasized in connection with the stress and if the employee had experience of failure of their own performance. The responses indicated that crisis support is available when needed and that defusing and debriefing were used as methods of crisis support by the rescue department.
The results showed that the support provided by colleagues to each other in the form of discussions was also considered crisis support. Based on the responses, areas for development would be awareness and recognition of the accumulation of stress by both the work community and the supervisor, as well as better recognition of mental stress in occupational health care. Particularly noteworthy is the accumulation of stress at the individual level. Supervisors should be aware of the stress.
Keywords phenomenology, existential phenomenology, rescue worker, experience, crisis support