Hotelliaamiaisen uusasiakashankintasuunnitelma : case Original Sokos Hotel Royal Vaasa
Reinikka, Riku (2021)
Reinikka, Riku
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102118816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102118816
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona ja toimeksiantajayrityksenä toimi Original Sokos Hotel Royal Vaasa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää toimeksiantajalle hyödynnettävää teoriatietoa ja kehittää hotellille uusasiakashankintasuunnitelma hyödyntämällä markkinoinnin ja asiakashankinnan teoriapohjaa. Tarkoituksena oli siis luoda toimeksiantajalle toimintasuunnitelma, että mitä tulisi tehdä asiakkaiden lisäämiseksi.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Teoriaosuus perustui asiakashankintaan ja markkinointiin. Työ oli tutkimusmenetelmien lisäksi toiminnallinen työ eli kehitystyö, josta tuotettiin konkreettinen tuotos.
Opinnäytetyössä tehdyn teemahaastattelun runkona hyödynnettiin markkinoin-nin 8P:n mallia. Mallia käytettiin helpottamaan haastattelun kulkua ja lisäämään yleistä keskustelua teemojen pohjalta. Teemahaastatteluun osallistui Ravintolapäällikkö Minna Henttonen. Teemahaastattelun lisäksi työssä luotiin kyselylomake. Kyselylomake tehtiin potentiaalisille asiakkaille, jotka asuvat toimeksiantajayrityksen läheisyydessä. Kyselylomake sisälsi 14 kysymystä koskien asiakkaiden käyttäytymiseen ja markkinointitottumuksiin.
Työn tuloksien pohjalta kehitettiin visuaalinen toimintasuunnitelma uusien asiakkaiden hankintaan. Tiedonhankintaa tehtiin sekä Internet että kirjalähteistä. Lisäksi työssä hyödynnettiin muutamia PDF tiedostoja. Teemahaastattelun työkaluna käytettiin Microsoft Teams- ohjelmaa. Kyselylomake taas laadittiin käyttämällä Microsoft Forms-ohjelmaa.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Teoriaosuus perustui asiakashankintaan ja markkinointiin. Työ oli tutkimusmenetelmien lisäksi toiminnallinen työ eli kehitystyö, josta tuotettiin konkreettinen tuotos.
Opinnäytetyössä tehdyn teemahaastattelun runkona hyödynnettiin markkinoin-nin 8P:n mallia. Mallia käytettiin helpottamaan haastattelun kulkua ja lisäämään yleistä keskustelua teemojen pohjalta. Teemahaastatteluun osallistui Ravintolapäällikkö Minna Henttonen. Teemahaastattelun lisäksi työssä luotiin kyselylomake. Kyselylomake tehtiin potentiaalisille asiakkaille, jotka asuvat toimeksiantajayrityksen läheisyydessä. Kyselylomake sisälsi 14 kysymystä koskien asiakkaiden käyttäytymiseen ja markkinointitottumuksiin.
Työn tuloksien pohjalta kehitettiin visuaalinen toimintasuunnitelma uusien asiakkaiden hankintaan. Tiedonhankintaa tehtiin sekä Internet että kirjalähteistä. Lisäksi työssä hyödynnettiin muutamia PDF tiedostoja. Teemahaastattelun työkaluna käytettiin Microsoft Teams- ohjelmaa. Kyselylomake taas laadittiin käyttämällä Microsoft Forms-ohjelmaa.