Musiikin tuntiopettajat ja muuttuva kansalaisopistopedagogiikka : musiikin tuntiopettajat kansalaisopistossa; pedagogisen koulutuksen ja työelämän vaatimusten kohtaaminen
Koivisto, Kirsi (2021)
Koivisto, Kirsi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102318862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102318862
Tiivistelmä
Kansalaisopistojen tuntiopettajat ovat suuri työntekijäjoukko vapaassa sivistystyössä. Monelle uudelle tuntiopettajalle kansalaisopistotyö tulee yllätyksenä esimerkiksi ryhmien heterogeenisyyden, yksilöopetuksen lyhyen opetusajan sekä työsuhteen epävarmuuden osalta. Tutkimukseni käsittelee kansalaisopistojen musiikin tuntiopettajien työnkuvaa, pedagogista koulutusta sekä pedagogisen lisäkoulutuksen tarvetta. Työn tarkoituksena on selvittää tuntiopettajien asemaa ja omia ajatuksia työstään sekä miettiä työnantajan mahdollisuuksia parantaa opettajien pedagogista osaamista. Työnantajan tarjoama lisäkoulutus on yksi mahdollisuus tukea ja sitouttaa tuntiopettajia työssään. Tarkoituksenani on kiinnittää huomiota tuntiopettajien nykyiseen asemaan ja miettiä mahdollisuuksia tilanteen parantamiseksi.
Työn teoreettinen viitekehys ja tausta koostuu kansalaisopiston tuntiopettajan työnkuvan sekä pedagogisen koulutuksen esittelystä. Lisäksi työ sisältää kyselytutkimuksen, joka käsittää sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä. Kyselyn toteutuksessa olen käyttänyt korkeakoulujen käytössä olevaa e-lomakepohjaa. Olen toteuttanut kyselytutkimuksen neljän kansalaisopiston musiikin tuntiopettajille. Kyselyssä selvitetään tuntiopettajien pohjakoulutus, perehdytys kansalaisopisto-opettamiseen, opetuksessa vastaan tulevat haasteet, työnantajan tarjoamat mahdolliset lisäkoulutukset sekä tulevaisuuden näkymät kansalaisopisto-opetuksessa tuntiopettajan näkökulmasta. Kysely lähetettiin 64 tuntiopettajalle, vastauksia tuli 16. Kyselyn vastausaika oli kaksi viikkoa, ja vastaajia muistutettiin kerran vastausmahdollisuudesta. Kyselyn tulokset nostivat esiin pedagogisen koulutuksen ja käytännön työn ristiriidan kansalaisopistopedagogiikassa.
Työni tuloksena on syntynyt ehdotuksia kansalaisopiston ja esimerkiksi musiikkipedagogien koulutusohjelman yhteistyön lisäämiseksi. Musiikin tuntiopettajia tulee kansalaisopistoihin usein ammattikorkeakouluista jo opiskeluaikana, tämän mahdollisuuden lisääminen nivoisi pedagogisen koulutuksen ja käytännön työelämää paremmin yhteen. Tutkimus osoittaa, että kansalaisopisto- ja aikuispedagogiikkaa olisi myös tärkeää tarjota pedagogisten opintojen yhteydessä, tämä pehmentäisi työelämään siirtymistä. Myös tuntiopettajien parempi perehdytys kansalaisopisto-opetukseen ja työehtojen parantaminen sitouttaisivat opettajia entistä paremmin työhön.
Työn teoreettinen viitekehys ja tausta koostuu kansalaisopiston tuntiopettajan työnkuvan sekä pedagogisen koulutuksen esittelystä. Lisäksi työ sisältää kyselytutkimuksen, joka käsittää sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä. Kyselyn toteutuksessa olen käyttänyt korkeakoulujen käytössä olevaa e-lomakepohjaa. Olen toteuttanut kyselytutkimuksen neljän kansalaisopiston musiikin tuntiopettajille. Kyselyssä selvitetään tuntiopettajien pohjakoulutus, perehdytys kansalaisopisto-opettamiseen, opetuksessa vastaan tulevat haasteet, työnantajan tarjoamat mahdolliset lisäkoulutukset sekä tulevaisuuden näkymät kansalaisopisto-opetuksessa tuntiopettajan näkökulmasta. Kysely lähetettiin 64 tuntiopettajalle, vastauksia tuli 16. Kyselyn vastausaika oli kaksi viikkoa, ja vastaajia muistutettiin kerran vastausmahdollisuudesta. Kyselyn tulokset nostivat esiin pedagogisen koulutuksen ja käytännön työn ristiriidan kansalaisopistopedagogiikassa.
Työni tuloksena on syntynyt ehdotuksia kansalaisopiston ja esimerkiksi musiikkipedagogien koulutusohjelman yhteistyön lisäämiseksi. Musiikin tuntiopettajia tulee kansalaisopistoihin usein ammattikorkeakouluista jo opiskeluaikana, tämän mahdollisuuden lisääminen nivoisi pedagogisen koulutuksen ja käytännön työelämää paremmin yhteen. Tutkimus osoittaa, että kansalaisopisto- ja aikuispedagogiikkaa olisi myös tärkeää tarjota pedagogisten opintojen yhteydessä, tämä pehmentäisi työelämään siirtymistä. Myös tuntiopettajien parempi perehdytys kansalaisopisto-opetukseen ja työehtojen parantaminen sitouttaisivat opettajia entistä paremmin työhön.