Generating 3D models of glass panels
Stigell, Santeri (2021)
Stigell, Santeri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102518889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102518889
Tiivistelmä
3D-mallien luominen läpinäkyvistä esineistä on merkittävä aihe mallien käytännön sovellusten vuoksi. Tässä opinnäytetyössä 3D-malleja käytettäisiin lasipaneelien pakkaamiseen. Alan aiempi tutkimus on myös melko vähäistä. Opinnäytetyössä esitellään ja tutkitaan lukuisia menetelmiä lasilevyjen 2D- ja 3D-mallien luomiseen.
Menetelmä, joka osoittautui toimivimmaksi 2D-reunamallien luomisessa, oli tietokonenäön käyttäminen ja kuvien käsittely Pythonilla yhdessä OpenCV -tietokonenäkökirjaston kanssa. 2D-reunamallien luominen onnistui pääasiassa muokkaamalla kuvia HSV:llä ja käyttämällä sitten Cannyn reunantunnistusalgoritmia muokattuihin kuviin. Nämä reunamallit muutettiin sitten STL-tiedostomuotoon antamalla niille kuvitteellinen z-koordinaatti matriisilaskennan avulla, jotta ne voitiin tuoda 3D-malleina esimerkiksi robotille.
Lasipaneelien todellisen 3D-mallin luomista tutkittiin analysoimalla valoa, käyttämällä röntgensäteentunnistusta, käyttämällä stereonäköä dispariteettikartan luomiseksi ja tarkistamalla z-koordinaatit robotin sekä lineaarisen asentoanturin avulla. Valokuvioiden analysointi, röntgensäteiden havaitseminen ja z-koordinaattien robottitarkastus ovat vaihtoehtoja, jotka ovat lupaavimpia kehitettäväksi lasin 3D-tunnistusjärjestelmäksi.
Hankkeen budjetti- ja aikarajoitusten vuoksi täydellistä 3D-mallia ei saatu aikaiseksi. Jatkoa ajatellen, T. Yamanaka, F. Sakaue and J. Sato: “Adaptive Image Projection onto Non-planar Screen Using Projector-Camera Systems” -tutkielma on arvokas resurssi valokuvioiden analysoinnin rakentamiseen. OptiTrackin Motive vaikuttaa myös hyvältä järjestelmältä 3D-mallien luomiseen.
Menetelmä, joka osoittautui toimivimmaksi 2D-reunamallien luomisessa, oli tietokonenäön käyttäminen ja kuvien käsittely Pythonilla yhdessä OpenCV -tietokonenäkökirjaston kanssa. 2D-reunamallien luominen onnistui pääasiassa muokkaamalla kuvia HSV:llä ja käyttämällä sitten Cannyn reunantunnistusalgoritmia muokattuihin kuviin. Nämä reunamallit muutettiin sitten STL-tiedostomuotoon antamalla niille kuvitteellinen z-koordinaatti matriisilaskennan avulla, jotta ne voitiin tuoda 3D-malleina esimerkiksi robotille.
Lasipaneelien todellisen 3D-mallin luomista tutkittiin analysoimalla valoa, käyttämällä röntgensäteentunnistusta, käyttämällä stereonäköä dispariteettikartan luomiseksi ja tarkistamalla z-koordinaatit robotin sekä lineaarisen asentoanturin avulla. Valokuvioiden analysointi, röntgensäteiden havaitseminen ja z-koordinaattien robottitarkastus ovat vaihtoehtoja, jotka ovat lupaavimpia kehitettäväksi lasin 3D-tunnistusjärjestelmäksi.
Hankkeen budjetti- ja aikarajoitusten vuoksi täydellistä 3D-mallia ei saatu aikaiseksi. Jatkoa ajatellen, T. Yamanaka, F. Sakaue and J. Sato: “Adaptive Image Projection onto Non-planar Screen Using Projector-Camera Systems” -tutkielma on arvokas resurssi valokuvioiden analysoinnin rakentamiseen. OptiTrackin Motive vaikuttaa myös hyvältä järjestelmältä 3D-mallien luomiseen.