Virtsan solut ja punktionesteet : Moodle-kurssi bioanalyytikko-opiskelijoille
Mäki, Sini; Ruusiala, Noora (2021)
Mäki, Sini
Ruusiala, Noora
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102518891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102518891
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä sähköinen oppimateriaali virtsan solujen ja punktionesteiden opiskeluun Tampereen ammattikorkeakoulun bioanalyytikko-opiskelijoille. Työ painottui virtsan soluihin. Toiminnallisen opinnäytetyön aihe tuli Tampereen ammattikorkeakoululta. Oppimateriaali on kurssi Tampereen korkeakouluyhteisön oppimisalustalla (TUNI Moodle). Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea kohderyhmän solujen tunnistamisen opiskelua tekemällä kattava ja selkeä oppimateriaali.
Solujen tunnistaminen on tärkeä taito bioanalyytikon työssä, koska tiettyjen solujen esiintyminen ja niiden määrä kertovat paljon elimistön tilasta. Virtsan soluja tutkimalla voidaan diagnosoida virtsateiden ja munuaisten sairauksia sekä tulehduksia, ja punktionesteitä tutkimalla voidaan todeta muun muassa tulehduksia, kasvaimia tai verenvuotoa punktoitavalla alueella.
Työskentely alkoi lähteiden etsimisestä ja teorian kirjoittamisesta. Fimlab Laboratoriot Oy keräsi potilasnäytteitä solukuvia varten ja kuvat kuvattiin Tampereen ammattikorkeakoulun opetuslaboratoriossa mikroskooppikameralla. Kuvia kerättiin runsaasti, minkä jälkeen niitä jaoteltiin kansioihin. Moodle-kurssin työstäminen alkoi solujen tunnistuskriteerien kirjoittamisella ja kuvien lisäämisellä kurssialustalle. Kurssille tehtiin harjoituksia, joiden avulla opiskelija voi testata osaamistaan.
Solukuvia kertyi paljon ja monipuolisesti erilaisista löydöksistä. Moodle-kurssia oli helppo rakentaa kattavan kuvamateriaalin sekä huolellisesti kirjoitetun teorian avulla. Kurssi sisältää opetusteorian ja kuvien lisäksi monipuolisia harjoituksia sekä virtsan solujen tunnistamisen tueksi pdf-muotoisen muistilapun, joka on helppo tulostaa. Työn lopputuloksena on siisti, yhdenmukainen ja loogisesti etenevä oppimateriaali, joka helpottaa Tampereen ammattikorkeakoulun bioanalyytikko-opiskelijoiden opetusta. Kehittämisideana samankaltaiseen opinnäytetyöhön voisi kuitenkin olla kurssin tekeminen entistä visuaalisemmaksi esimerkiksi videoiden avulla.
Solujen tunnistaminen on tärkeä taito bioanalyytikon työssä, koska tiettyjen solujen esiintyminen ja niiden määrä kertovat paljon elimistön tilasta. Virtsan soluja tutkimalla voidaan diagnosoida virtsateiden ja munuaisten sairauksia sekä tulehduksia, ja punktionesteitä tutkimalla voidaan todeta muun muassa tulehduksia, kasvaimia tai verenvuotoa punktoitavalla alueella.
Työskentely alkoi lähteiden etsimisestä ja teorian kirjoittamisesta. Fimlab Laboratoriot Oy keräsi potilasnäytteitä solukuvia varten ja kuvat kuvattiin Tampereen ammattikorkeakoulun opetuslaboratoriossa mikroskooppikameralla. Kuvia kerättiin runsaasti, minkä jälkeen niitä jaoteltiin kansioihin. Moodle-kurssin työstäminen alkoi solujen tunnistuskriteerien kirjoittamisella ja kuvien lisäämisellä kurssialustalle. Kurssille tehtiin harjoituksia, joiden avulla opiskelija voi testata osaamistaan.
Solukuvia kertyi paljon ja monipuolisesti erilaisista löydöksistä. Moodle-kurssia oli helppo rakentaa kattavan kuvamateriaalin sekä huolellisesti kirjoitetun teorian avulla. Kurssi sisältää opetusteorian ja kuvien lisäksi monipuolisia harjoituksia sekä virtsan solujen tunnistamisen tueksi pdf-muotoisen muistilapun, joka on helppo tulostaa. Työn lopputuloksena on siisti, yhdenmukainen ja loogisesti etenevä oppimateriaali, joka helpottaa Tampereen ammattikorkeakoulun bioanalyytikko-opiskelijoiden opetusta. Kehittämisideana samankaltaiseen opinnäytetyöhön voisi kuitenkin olla kurssin tekeminen entistä visuaalisemmaksi esimerkiksi videoiden avulla.