Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Toiminnan kautta - kurssi Uusi kurssi ja kurssimalli Lapinlahden Lähteen ryhmätoiminnan verkko-ohjaukseen

Totro, Maria (2021)

 
Avaa tiedosto
Totro_ Maria.pdf (639.8Kt)
Lataukset: 


Totro, Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102418870
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on tilaustyö Pro Lapinlahti mielenterveysseura ry:lle sekä osa Arcadan pandemian seuraukset (pandemins konsekvenser) projektia. Vuonna 2020 alkanut covid-19-pandemia muutti toimintatapoja ja rajoitti ihmisten ryhmätoimintaan osallistumista myös Lapinlahden Lähteen toiminnan osalta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella ohjaajan ja toimintaterapeuttiopiskelijan näkökulmasta Lapinlahden Lähteelle suunniteltavaa uutta kurssia ja kurssimallia, johon on mahdollista osallistua verkko-ohjauksen kautta. Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta osasta, jonka sisältöä ohjasi viitekehyksiksi valitut mahdollistaminen ja osallisuus sekä raportista, jossa kerrotaan kurssin idea- ja suunnitteluvaiheesta, sen toteutuksesta ja analysoinnista. Menetelminä toimivat prosessista dokumentointi, raportointi ja sen kriittinen arviointi. Tietoa opinnäytetyöhön ja kurssin suunnitteluun ja toteutukseen on kerätty tieteellisten artikkeleiden, tutkimusten, kirjallisuuden ja oman käytännön kokemuksen avulla. Eettiset näkökulmaton pyritty huomioimaan kaikissa työn vaiheissa. Toiminnallisena tuotoksena oli uusi kurssi, Toiminnan kautta sekä kurssimalli verkkoohjauksen osalta. Kurssitoiminnan kehittämisen tarkastelu verkko-ohjauksen suhteen vahvisti ohjaajan sekä ohjattavan roolien muuttumisen ja kehittymisen tarpeen. Lisäksi kurssin ennakkovalmistelut tulee tehdä huolella, toimintatapoja kehittää niin vuorovaikutuksen, tekniikan, suunnittelun, ajankäytön, ympäristön, ohjauksen kuin arviointi- ja havainnointi tapojen osalta. Tulokset osoittavat vuorovaikutuksen mahdollistavien ja osallistavien työtapojen olevan avainasemassa verkko-ohjauksessa. Tämän tarkastelun perusteella verkko-ohjauksessa toteutettava kurssi vie enemmän aikaa, muuttaa tapaa kommunikoida, hidastaa vuorovaikutusta ja tuo ympäristölle uudenlaisia haasteita. Verkko-ohjauksessa on mahdollisuudet onnistua, kun ohjaaja omaksuu uuden roolinsa, päivää teknistä osaamistaan ja vuorovaikutustapojaan, vuorovaikutusta mahdollistetaan, ohjaaja pitää huolen hyvän tunnelman luomisesta, ilmaisee asiansa selkeästi, kysyen, havainnoiden ja kuunnellen sekä tukee osallistujaa itseohjautuvan roolin omaksumisessa.
 
Detta verksamhetsinriktade lärdomsprov är ett beställningsarbete till Pro Lappviken r.f. och en del av Arcadas pandemins konsekvenser projekt. Covid-19-pandemin som började år 2020 ändrade människors tillvägagångssätt och begränsade deras deltagande i gruppaktiviteter även om det gäller aktiviteterna i Lappvikens källa. Syftet med lärdomsprovet var att ur handledarens och ergoterapistuderandens perspektiv granska den nya kursen och kursmodellen som planerats för Lappvikens Källa, där det är möjligt att delta via näthandledning. Lärdomsprovet består av en teoretisk del vars innehåll styrdes av referensram som möjliggörande och delaktighet och rapport som berättar om kursens ide- och planeringsfas, dess implementering och analysering. Metoderna som används var dokumentation av process, rapportering och kritisk utvärdering. Information har samlats in genom vetenskapliga artiklar, forskning, litteratur och egen praktisk erfarenhet. Etiska aspekter har beaktats i alla faser av arbetet. Produkten av det verksamhetsinriktade arbetet var en ny kurs Toiminnan kautta (Via aktivitet) med kursmodell för näthandledning. Granskningen av kursverksamhetsutveckling bekräftade behovet av handledare och deltagare att ändra och utveckla sina roller. Dessutom bör preliminära förberedelser göras noggrant, utveckla tillvägagångsätt när det gäller interaktion, teknik, planering, tidshantering, miljö, handledning samt utvärderings- och observationsmetoder. Resultaten visar att arbetsmetoder som möjliggör interaktion och deltagande spelar en nyckelroll i näthandledning. Baserat på denna granskning tar en kurs i näthandledning mera tid, förändrar vårt sätt att kommunicera, saktar ner interaktion och ger nya typer av utmaningar för miljön. Det finns chansen att lyckas i näthandledning när handledaren tillgodogör sig en ny roll, uppdaterar sina tekniska färdigheter och interaktionsvanor, möjliggör interaktion, handledaren tar hand om att skapa ett gott humör, kommunicerar tydligt, frågar, observerar och lyssnar samt stödjer deltagare i att anta självstyrdrollen.
 
This functional thesis is a commissioned work for Pro Lapinlahti mielenterveysseura ry and a part of Arcadas project pandemics consequences. The covid-19-pandemic that began in 2020 changed the way we operate and limited people’s participation in group activities, also regarding to the activities of Lapinlahti Lähde. The aim of the thesis was to look at the new course and course model planned for Lapinlahti Lähde from the point of view of the instructor and the occupational therapy student, in which it is possible to participate through online guidance. The thesis consists of a theoretical part, which content was guided by the enabling and inclusion chosen as reference frameworks, and a report that describes the idea and design phase of the course, its implementation and analysis. The methods that are used are documentation of the process, reporting and its critical evaluation. Information on key concepts has been gathered through scientific articles, research, literature, and own practical experience. Ethical aspects have been taken into account at all stages of the work. The functional output was a new course called Toiminnan kautta and a course model for online guidance. The review of the development of course activities confirmed the need for the instructor and the participant to change and develop their roles. In addition, advance preparations must be made carefully, procedures should be developed in terms of interaction, technology, design, time management, environment, guidance as well as assessment and observation methods. The results show that enabling and inclusive ways of interacting play a key role in online guidance. Based on this review, a course in online guidance takes more time, changes the way you communicate, slows down interaction, and brings new kinds of challenges to the environment. It is possible to succeed in the online guidance, when the instructor adopts a new role, updates their technical skills and interpersonal habits, enables interaction, the instructor takes care of a good atmosphere, communicates clearly, asks questions, observes, and listens as well as supports the participants in adopting the more autonomous role.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste