Integraation käyttöönottoprosessin kehittäminen
Masalin, Minna (2021)
Masalin, Minna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101618723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101618723
Tiivistelmä
Viime vuosina verkkokauppojen määrät ovat olleet suuressa kasvussa ja sen myötä on kasvanut tarve myös erilaisille integraatiolle. Integraatioiden ideana on säästää yrityksen resursseja, kun tiedonsiirto automatisoidaan esimerkiksi verkkokaupan ja taloushallinto-ohjelman välillä. Tiedonsiirron automatisointi muun muassa estää virheitä ja säästää työntekijöiden aikaa ja resursseja. Valmiita integraatioita tarjoavassa yrityksessä keskiössä on prosessien kehitys ja toiminnan sujuva kasvu. Tutkimus koostuu kolmesta eri aiheesta, joita ovat käyttöönoton prosessi, prosessikehityksen avaintekijät ja asiakkaan merkitys prosessin kehityksessä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää toimeksiantajalle, kuinka integraation käyttöönottoprosessia voidaan tehostaa. Tutkimuksessa oli myös tärkeää tunnistaa prosessista mahdolliset sudenkuopat sekä saada tietoa, kuinka tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää käytännössä. Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen lähteinä on käytetty ulkomaisia ja kotimaisia artikkeleita, kirjallisuutta ja alan ilmiöitä. Tietoa on kerätty myös erilaisilla haastatteluilla asiakkailta sekä yrityksen sisäisesti. Tutkimustuloksena on saatu erilaisia toimintamalleja toimeksiantajalle sekä useita erilaisia ajatustapoja lähestyä prosessin kehitystä. Tutkimus on salassa pidettävä, joten tutkimustulokset soveltuvat vain toimeksiantajayritykselle eikä tuloksia voida yleistää. Tutkimuksen teoreettista osaa voidaan hyödyntää myös muissa yrityksissä, kun halutaan parantaa yrityksen prosesseja, varsinkin käyttöönottojen näkökulmasta.