B2B-yritysten asiakastiedon hyödyntäminen markkinoinnissa
Tuomainen, Joona (2021)
Tuomainen, Joona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101818755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101818755
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä̈ uutta tietoa suomalaisten B2B-yritysten markkinoinnista ja asiakastietodatan hyödyntämisestä̈. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä̈ toimeksiantajana toimineen markkinointipalvelutoimisto Avidly Oyj:n kanssa. Tehtävänä̈ oli löytää̈ vastaukset tutkimuskysymyksiin: miten ja mistä asiakastietoa kerätään suomalaisissa B2B-yrityksissä̈, miten asiakastietoa hyödynnetään suomalaisissa B2B-yrityksissä ja mitä̈ asiakastiedolla ohjattuja markkinointikeinoja suomalaisissa B2B-yrityksissä käytetään?
Tiedonhaun ja teoriapohjan rakentamisen jälkeen vastauksia lähdettiin keräämään kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla internetkyselyn muodossa. Kyselylomake jaettiin Avidlyn uutiskirjeen tilaajille sekä̈ sosiaalisen median seuraajille. Vastauksia tutkimukseen kertyi 50 kappaletta. Kyselylomakkeen kysymykset koskivat asiakastiedon keräämistä̈, asiakastiedon hyödyntämistä̈ ja asiakastietoon pohjautuvia markkinointikeinoja.
Tulokset osoittivat, että̈ asiakastietoa kerätään tutkimukseen osallistuneissa B2B-yrityksissä paljon ja näissä̈ yrityksissä̈ käytetään asiakastietojärjestelmiä aktiivisesti. Asiakastietoa kerätään lähtökohtaisesti päivittäin. Asiakastiedon lähteinä̈ toimivat yritysten omat verkkosivut, uutiskirjeen tilaajat, yrityksen sosiaalinen media sekä̈ asiakaspalautteet. Käytetyimmät keinot asiakastiedon hyödyntämiseen tutkimukseen osallistuneissa yrityksissä̈ ovat: olemassa olevien asiakkuuksien hoitaminen, liidien kerääminen sekä̈ kohderyhmien segmentointi. B2B-yrityksissä käytetyimmät asiakastiedon hyödyntämisen markkinointikeinot ovat tutkimuksen mukaan henkilökohtainen myyntityö̈, sähköpostimarkkinointi sekä̈ sosiaalisen median orgaaninen sisällöntuotanto ja maksettu mainonta.
Johtopäätöksenä todetaan, että̈ B2B-yritykset keräävät tietoa asiakkaistaan, mutta eivät hyödynnä̈ tämän tiedon potentiaalia täysin. Tutkimukseen osallistuneiden suomalaisten B2B-yritysten tulee kehittää̈ omaa markkinointiaan yhä̈ kohdennetummaksi sekä̈ asiakastietoaan vastaavammaksi, jotta kerätyn asiakastiedon hyödyntämisen potentiaalia saataisiin kasvatettua ja yritysten markkinoinnista tulisi tehokkaampaa.
Tiedonhaun ja teoriapohjan rakentamisen jälkeen vastauksia lähdettiin keräämään kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla internetkyselyn muodossa. Kyselylomake jaettiin Avidlyn uutiskirjeen tilaajille sekä̈ sosiaalisen median seuraajille. Vastauksia tutkimukseen kertyi 50 kappaletta. Kyselylomakkeen kysymykset koskivat asiakastiedon keräämistä̈, asiakastiedon hyödyntämistä̈ ja asiakastietoon pohjautuvia markkinointikeinoja.
Tulokset osoittivat, että̈ asiakastietoa kerätään tutkimukseen osallistuneissa B2B-yrityksissä paljon ja näissä̈ yrityksissä̈ käytetään asiakastietojärjestelmiä aktiivisesti. Asiakastietoa kerätään lähtökohtaisesti päivittäin. Asiakastiedon lähteinä̈ toimivat yritysten omat verkkosivut, uutiskirjeen tilaajat, yrityksen sosiaalinen media sekä̈ asiakaspalautteet. Käytetyimmät keinot asiakastiedon hyödyntämiseen tutkimukseen osallistuneissa yrityksissä̈ ovat: olemassa olevien asiakkuuksien hoitaminen, liidien kerääminen sekä̈ kohderyhmien segmentointi. B2B-yrityksissä käytetyimmät asiakastiedon hyödyntämisen markkinointikeinot ovat tutkimuksen mukaan henkilökohtainen myyntityö̈, sähköpostimarkkinointi sekä̈ sosiaalisen median orgaaninen sisällöntuotanto ja maksettu mainonta.
Johtopäätöksenä todetaan, että̈ B2B-yritykset keräävät tietoa asiakkaistaan, mutta eivät hyödynnä̈ tämän tiedon potentiaalia täysin. Tutkimukseen osallistuneiden suomalaisten B2B-yritysten tulee kehittää̈ omaa markkinointiaan yhä̈ kohdennetummaksi sekä̈ asiakastietoaan vastaavammaksi, jotta kerätyn asiakastiedon hyödyntämisen potentiaalia saataisiin kasvatettua ja yritysten markkinoinnista tulisi tehokkaampaa.