Teräspalvelukeskuksen varaston ABC-analyysi
Juhannusvuori, Marko (2021)
Juhannusvuori, Marko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102218837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102218837
Tiivistelmä
Teräspalvelukeskuksen toiminta perustuu varastoivien teräskelojen laajaan varastointiin eli hyvän palveluasteen muodostamiseen. Suuri osa myyntivolyymista muodostuu pienestä joukosta varastoitavia nimikkeitä, mutta näiden nimikkeiden varaston koon tulisi vastata volyyia.
Yrityksillä on tiukasti määritetyt myyntitavoitteet, mutta myös niihin kytketyt varastotavoitteet eli miten paljon varastossa saa olla materiaalia. Liian suurella varaston koolla on suora vaikutus yrityksen rahoituksen ja pääomien kierrolle eli tulokselle. Liian pienellä varastolla toimiminen taas altistaa markkinahäiriöille ja varaston tyhjentymiselle ja tätä kautta myynnin kehitykselle.
Varastonimikkeiden laaja joukko aiheuttaa helposti varastonimikkeiden joukossa joidenkin tuotteiden ylivarastointia ja vastaavasti toisten tuotteiden kohdalla liian pienien varastojen syntymisen. ABC-analyysin avulla voidaan tunnistaa, mille tuotteille myyntivolyymi jakaantuu ja tarkastella, millainen varmuusvarasto yrityksen kannalta tärkeimpien tuotteille kohdistuu. Samalla voidaan helposti havaita, onko varastoon päässyt kertymään tuotteita, joiden varastoinnin järkevyyttä on syytä tarkastella lähemmin, jolloin vapautunut varasto voidaan hyödyntää paremmin suuremman myyntivolyymin tuotteiden kohdalla ja näin varmistaa varastotavoitteiden täyttyminen.
Tässä työssä suoritettiin yhden teräspalvelukeskuksen varaston ABC-analyysi ja tehtin sen perusteella joitakin johtopäätöksiä, miten yrityksen olisi tarpeen tarkastella varastoaa tulevaisuudessa.
Yrityksillä on tiukasti määritetyt myyntitavoitteet, mutta myös niihin kytketyt varastotavoitteet eli miten paljon varastossa saa olla materiaalia. Liian suurella varaston koolla on suora vaikutus yrityksen rahoituksen ja pääomien kierrolle eli tulokselle. Liian pienellä varastolla toimiminen taas altistaa markkinahäiriöille ja varaston tyhjentymiselle ja tätä kautta myynnin kehitykselle.
Varastonimikkeiden laaja joukko aiheuttaa helposti varastonimikkeiden joukossa joidenkin tuotteiden ylivarastointia ja vastaavasti toisten tuotteiden kohdalla liian pienien varastojen syntymisen. ABC-analyysin avulla voidaan tunnistaa, mille tuotteille myyntivolyymi jakaantuu ja tarkastella, millainen varmuusvarasto yrityksen kannalta tärkeimpien tuotteille kohdistuu. Samalla voidaan helposti havaita, onko varastoon päässyt kertymään tuotteita, joiden varastoinnin järkevyyttä on syytä tarkastella lähemmin, jolloin vapautunut varasto voidaan hyödyntää paremmin suuremman myyntivolyymin tuotteiden kohdalla ja näin varmistaa varastotavoitteiden täyttyminen.
Tässä työssä suoritettiin yhden teräspalvelukeskuksen varaston ABC-analyysi ja tehtin sen perusteella joitakin johtopäätöksiä, miten yrityksen olisi tarpeen tarkastella varastoaa tulevaisuudessa.