Rytmpianoboken: Förslag till en metodbok i rytmpiano
Öst, Lars-Victor (2021)
Öst, Lars-Victor
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102618919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102618919
Tiivistelmä
Syftet med examensarbetet är att ge ett förslag på hur en metodbok i rytmpiano kunde se ut. Förslaget konkretiserar jag i bilagan Exempelövningar ur Rytmpianoboken (Bilaga 1). Förslaget utarbetas utgående från tolkning av befintlig forskning och artiklar inom allmändidaktik, musikpedagogik, musikdidaktik och pianodidaktik samt data som samlats in från enkäter till rytmpianopedagoger. I examensarbetet tolkar jag även Grunderna för läroplanen för den fördjupade lärokursen i grundläggande konstundervisning 2017 (Utbildningsstyrelsen 2017).
Examensarbetets frågeställningar är:
1. Hur strukturerar man en pianometodbok på ett logiskt pedagogiskt vis?
2. Vilka beståndsdelar har en rytmpianometodbok?
3. Hur kan man göra en metodbok som tillgodoser elevens eget musikintresse?
4. Vilka teknologiska hjälpmedel kan en metodbok i rytmpiano dra nytta av?
Resultat:
I examensarbetet kom jag fram till att en pianometodbok bygger upp kunskapsstrukturer på ett logiskt pedagogiskt vis och presenterar informationen i en hierarkisk ordning. En rytmpianists essentiella färdigheter är att kunna behärska ackordspel, notläsning, improvisation och ensemblespel. Därför behöver en rytmpianometodbok också fokusera på dessa färdigheter. Genom att använda den relationellt pedagogiska undervisningsmallen den kulturskoledidaktiska bron kan läraren och eleven göra undervisningen på ett sätt som tillgodoser elevens eget musikintresse. Forskningen visar också att teknologiska hjälpmedel fungerar som ett viktigt komplement i rytmpianoundervisningen. The main goal of my thesis is to give a suggestion on how a method book in rhythm piano could be formed. The suggestion is made concrete by the appendix Exempelövningar ur Rytmpianoboken (Appendix 1) where I present example exercises. The suggestion is formed by interpreting research and articles in didactics, music pedagogy, music didactics and piano didactics. Questionnaire answers by piano teachers and current curriculum were also interpreted.
The research questions were the following:
1. How can a piano method book be structured in a logical pedagogical way?
2. What elements are included in rhythm piano method book?
3. How can a method book achieve taking the student’s own music interest into consideration?
4. What technological resources can a rhythm piano method book take advantage of?
Results:
A piano method book typically uses hierarchical structuring in order to build knowledge structures in a logical and pedagogical way. The research also shows that the expected skills of a rhythm pianist is playing chords, reading music notation, improvising, and playing in ensemble and that a rhythm piano book should include these components. In this thesis I also display that the student’s own music interest can be taken into consideration by applying the relational pedagogical method den kulturskoledidaktiske bron (the culture school didactic bridge). I also prove that technological resources function as an important complement in teaching rhythm piano.
Examensarbetets frågeställningar är:
1. Hur strukturerar man en pianometodbok på ett logiskt pedagogiskt vis?
2. Vilka beståndsdelar har en rytmpianometodbok?
3. Hur kan man göra en metodbok som tillgodoser elevens eget musikintresse?
4. Vilka teknologiska hjälpmedel kan en metodbok i rytmpiano dra nytta av?
Resultat:
I examensarbetet kom jag fram till att en pianometodbok bygger upp kunskapsstrukturer på ett logiskt pedagogiskt vis och presenterar informationen i en hierarkisk ordning. En rytmpianists essentiella färdigheter är att kunna behärska ackordspel, notläsning, improvisation och ensemblespel. Därför behöver en rytmpianometodbok också fokusera på dessa färdigheter. Genom att använda den relationellt pedagogiska undervisningsmallen den kulturskoledidaktiska bron kan läraren och eleven göra undervisningen på ett sätt som tillgodoser elevens eget musikintresse. Forskningen visar också att teknologiska hjälpmedel fungerar som ett viktigt komplement i rytmpianoundervisningen.
The research questions were the following:
1. How can a piano method book be structured in a logical pedagogical way?
2. What elements are included in rhythm piano method book?
3. How can a method book achieve taking the student’s own music interest into consideration?
4. What technological resources can a rhythm piano method book take advantage of?
Results:
A piano method book typically uses hierarchical structuring in order to build knowledge structures in a logical and pedagogical way. The research also shows that the expected skills of a rhythm pianist is playing chords, reading music notation, improvising, and playing in ensemble and that a rhythm piano book should include these components. In this thesis I also display that the student’s own music interest can be taken into consideration by applying the relational pedagogical method den kulturskoledidaktiske bron (the culture school didactic bridge). I also prove that technological resources function as an important complement in teaching rhythm piano.