Visuaalinen identiteetti osana brändiä
Sonkkanen, Pinja (2021)
Sonkkanen, Pinja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102618916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102618916
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella uusi visuaalinen identiteetti kauneusalalla toimivalle Heidin Kauneuskellarille. Toimeksiantoon sisällytettiin tunnuksen suunnittelu, väri- ja typografisen maailman laatiminen sekä mahdollisten muiden visuaalisten yksityiskohtien suunnittelu. Työn valmistuttua uusi visuaalinen ilme koottiin graafisen ohjeis-tuksen muodossa yksiin kansiin. Graafinen ohjeisto sisälsi ohjeita ja esimerkkejä uuden vi-suaalisen ilmeen soveltamiseen liittyen, ja sen oli määrä toimia yrittäjän tukena tämän raken-taessa yrityksensä brändiä edelleen tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoriapohja jakautui kahteen päälukuun, joista ensimmäinen keskittyi brän-deihin ja brändinrakentamiseen teemoihin. Toisessa teorialuvussa puolestaan syvennyttiin visuaalisen suunnittelun lainalaisuuksiin kuten visuaalisen ilmeen suunnitteluprosessin vai-heisiin, sekä siihen, millaisia lainalaisuuksia visuaalisen ilmeen suunnitteluun liittyy. Brändei-hin liittyvän teorian ymmärtäminen tarjosi oivalluksia brändin ja visuaalisen ilmeen suhteesta, ja auttoi ymmärtämään myös miten tärkeää on luoda brändin ydinsanomaa viestivä visuaali-nen ilme. Visuaalisen ilmeen suunnitteluun liittyvät näkökulmat puolestaan toimivat tukena Kauneuskellarin uutta visuaalista identiteettiä suunniteltaessa, ja teoriaan tukeutuen tehtiin erilaisia päätöksiä Kauneuskellarin visuaalisen ilmeen suhteen. Produktin sisällöstä johtuen opinnäytetyössä ei kuitenkaan syvennytty graafisen suunnittelun teemoihin, vaan siinä halut-tiin keskittyä nimenomaan brändin ja visuaalisen ilmeen suhteeseen. Näin ollen visuaalisen ilmeen suunnitteluun liittyviä lainalaisuuksia tarkasteltiin vain siinä laajuudessa, kuin se oli tarpeen.
Opinnäytetyöprosessin aikana haluttiin produktin laatimisen ohella syventää myös tekijän teoreettista osaamista. Ensisijaisena tavoitteena oli tutustua siihen, mikä on visuaalisen il-meen merkitys brändiä rakennettaessa, sekä miten syntyy laadukas, brändin tavoitteita pal-veleva visuaalinen ilme. Produktin osalta tavoitteena oli luoda Heidin Kauneuskellarin brän-diä palveleva visuaalinen ilme, joka toimisi brändin rakentamisen tukena myös pitkälle tule-vaisuuteen.
Visuaalisen identiteetin suunnittelun tueksi toteutettiin toimeksiantajalle haastattelu, jonka avulla kartoitettiin yrityksen nykytilaa sekä toimeksiantajan projektille asettamia tavoitteita. Uuden ilmeen ideointi toteutettiin moodboard-menetelmän avulla. Näiden pohjalta uusi visu-aalinen ilme suunniteltiin Juha Pohjolan visuaalisen ilmeen suunnitteluprosessimallia hyö-dyntäen.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin keväällä 2021. Prosessi aloitettiin produktin suunnittelua taustoittavaan teoriaan tutustuen, jonka jälkeen aloitettiin uuden visuaalisen ilmeen suunnit-teluprosessi. Opinnäytetyön sekä produktin oli määrä valmistua saman vuoden elokuuhun mennessä, mutta työn lopullinen valmistuminen venyi lopulta lokakuulle saakka. Tästä ei kuitenkaan aiheutunut osapuolille merkittävää haittaa.
Opinnäytetyön teoriapohja jakautui kahteen päälukuun, joista ensimmäinen keskittyi brän-deihin ja brändinrakentamiseen teemoihin. Toisessa teorialuvussa puolestaan syvennyttiin visuaalisen suunnittelun lainalaisuuksiin kuten visuaalisen ilmeen suunnitteluprosessin vai-heisiin, sekä siihen, millaisia lainalaisuuksia visuaalisen ilmeen suunnitteluun liittyy. Brändei-hin liittyvän teorian ymmärtäminen tarjosi oivalluksia brändin ja visuaalisen ilmeen suhteesta, ja auttoi ymmärtämään myös miten tärkeää on luoda brändin ydinsanomaa viestivä visuaali-nen ilme. Visuaalisen ilmeen suunnitteluun liittyvät näkökulmat puolestaan toimivat tukena Kauneuskellarin uutta visuaalista identiteettiä suunniteltaessa, ja teoriaan tukeutuen tehtiin erilaisia päätöksiä Kauneuskellarin visuaalisen ilmeen suhteen. Produktin sisällöstä johtuen opinnäytetyössä ei kuitenkaan syvennytty graafisen suunnittelun teemoihin, vaan siinä halut-tiin keskittyä nimenomaan brändin ja visuaalisen ilmeen suhteeseen. Näin ollen visuaalisen ilmeen suunnitteluun liittyviä lainalaisuuksia tarkasteltiin vain siinä laajuudessa, kuin se oli tarpeen.
Opinnäytetyöprosessin aikana haluttiin produktin laatimisen ohella syventää myös tekijän teoreettista osaamista. Ensisijaisena tavoitteena oli tutustua siihen, mikä on visuaalisen il-meen merkitys brändiä rakennettaessa, sekä miten syntyy laadukas, brändin tavoitteita pal-veleva visuaalinen ilme. Produktin osalta tavoitteena oli luoda Heidin Kauneuskellarin brän-diä palveleva visuaalinen ilme, joka toimisi brändin rakentamisen tukena myös pitkälle tule-vaisuuteen.
Visuaalisen identiteetin suunnittelun tueksi toteutettiin toimeksiantajalle haastattelu, jonka avulla kartoitettiin yrityksen nykytilaa sekä toimeksiantajan projektille asettamia tavoitteita. Uuden ilmeen ideointi toteutettiin moodboard-menetelmän avulla. Näiden pohjalta uusi visu-aalinen ilme suunniteltiin Juha Pohjolan visuaalisen ilmeen suunnitteluprosessimallia hyö-dyntäen.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin keväällä 2021. Prosessi aloitettiin produktin suunnittelua taustoittavaan teoriaan tutustuen, jonka jälkeen aloitettiin uuden visuaalisen ilmeen suunnit-teluprosessi. Opinnäytetyön sekä produktin oli määrä valmistua saman vuoden elokuuhun mennessä, mutta työn lopullinen valmistuminen venyi lopulta lokakuulle saakka. Tästä ei kuitenkaan aiheutunut osapuolille merkittävää haittaa.