Valmentavan kulttuurin johtaminen hajautetun organisaation etätyössä: Case Kansallinen koulutuksen arviointikeskus
Peltola, Niina (2021)
Peltola, Niina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091017680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091017680
Tiivistelmä
Johtamisen suuntaukset muuttuvat eri aikakausina, suorituksen johtamisen trendeinä nähdään muun muassa tavoitteellisuus, palautteen antaminen sekä osaamisen kehittäminen, johon valmentava johtaminen kiinnittyy vahvasti. Valmentava ote sopii erityisesti asiantuntijavaltaisille aloille, missä vastuu omasta työstä on merkittävässä asemassa.
Työn toimeksiantajana toimi vuonna 2014 toimintansa aloittanut Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, Karvi. Tutkimusaihe syntyi tarpeesta tietää valmentavan otteen toimivuutta etätyöjohtamisessa. Ennen kuin voitiin tuoda esille tapausorganisaatiossa tapahtuva valmentava johtaminen ja -kulttuuri, esimiehille oli saatava yhtenäinen ymmärrys siitä, mitä valmentava johtaminen on ja mikä kuuluu valmentavaan kulttuuriin.
Tutkimuksessa käytettiin case-tutkimusmenetelmää, koska tutkittava ilmiö on nykyhetkessä ja siitä haluttiin saada syvällinen ja monipuolinen kuva. Tutkimus suoritettiin pääasiassa laadullisena tutkimuksena teemahaastattelun muodossa, jota tuettiin osin myös määrällisenä tutkimuksena kyselyin.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä oli valmentavan johtamisen ja -kulttuurin sekä etätyöjohtamisen teoriat. Etätyöjohtaminen liittyy tutkittavaan ilmiöön ajankohtaisuutensa lisäksi tiiviisti myös siksi, että uusia toimintamalleja pitää kehittää organisaatiossa myös etä- ja hajautetun työn osalta valmentavaa kulttuuria soveltaen.
Tutkimuksen tuloksena syntyi toimeksiantajalle toimenpide-ehdotuksia siitä, miten yhteistä ymmärrystä valmentavasta johtamisesta toimeksiantajana toimineen viraston esimiehille voitaisiin kehittää. Esimiesten yhtenäinen käsitys auttaa luomaan organisaatioon selkeät johtamisen periaatteet ja käytännön toimintamallit.
Työn toimeksiantajana toimi vuonna 2014 toimintansa aloittanut Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, Karvi. Tutkimusaihe syntyi tarpeesta tietää valmentavan otteen toimivuutta etätyöjohtamisessa. Ennen kuin voitiin tuoda esille tapausorganisaatiossa tapahtuva valmentava johtaminen ja -kulttuuri, esimiehille oli saatava yhtenäinen ymmärrys siitä, mitä valmentava johtaminen on ja mikä kuuluu valmentavaan kulttuuriin.
Tutkimuksessa käytettiin case-tutkimusmenetelmää, koska tutkittava ilmiö on nykyhetkessä ja siitä haluttiin saada syvällinen ja monipuolinen kuva. Tutkimus suoritettiin pääasiassa laadullisena tutkimuksena teemahaastattelun muodossa, jota tuettiin osin myös määrällisenä tutkimuksena kyselyin.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä oli valmentavan johtamisen ja -kulttuurin sekä etätyöjohtamisen teoriat. Etätyöjohtaminen liittyy tutkittavaan ilmiöön ajankohtaisuutensa lisäksi tiiviisti myös siksi, että uusia toimintamalleja pitää kehittää organisaatiossa myös etä- ja hajautetun työn osalta valmentavaa kulttuuria soveltaen.
Tutkimuksen tuloksena syntyi toimeksiantajalle toimenpide-ehdotuksia siitä, miten yhteistä ymmärrystä valmentavasta johtamisesta toimeksiantajana toimineen viraston esimiehille voitaisiin kehittää. Esimiesten yhtenäinen käsitys auttaa luomaan organisaatioon selkeät johtamisen periaatteet ja käytännön toimintamallit.