Lähiruoka esiin: tutkimus lähiruoan saatavuudesta ruoan verkkokaupassa
Lahti, Taina (2021)
Lahti, Taina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102718971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102718971
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lähiruoan saatavuutta ruoan verkkokaupassa ja suunnitella palvelu saatavuuden parantamiseksi. Palvelu, joka suunniteltiin saatavuuden parantamiseksi, on nimeltään Lähiruokakassi. Lähiruokakassi on opinnäytetyön kirjoittajan Taina Lahden suunnitelma, mutta palvelu ei ole saatavilla käytännössä. Teoria tuki työssä suunniteltua Lähiruokakassia, johon hyödynnettiin S-ryhmän ruoan verkkokauppaa käyttäneiden asiakkaiden mielipiteitä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Asiakkaiden mielipiteet ja kokemukset kerättiin heille suunnatulla kyselyllä, joka oli aiheeltaan lähiruokateemainen. Kysely toteutettiin internet-kyselynä toukokuussa 2021. Kyselyyn osallistui yhteensä 154 henkilöä, jotka ovat käyttäneen S-ryhmän ruoan verkkokauppaa vähintään kerran.
Kysetulosten perusteella lähiruoan paremmalle saatavuudelle oli kysyntää. Kyselyyn vastanneet kertoivat käyttävänsä ruoan verkkokauppaa helppouden vuoksi sekä ajan säästämiseksi. Opinnäytetyössä suunnitellussa palvelussa nämä esille nousseet motiivit otettiin huomioon.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Asiakkaiden mielipiteet ja kokemukset kerättiin heille suunnatulla kyselyllä, joka oli aiheeltaan lähiruokateemainen. Kysely toteutettiin internet-kyselynä toukokuussa 2021. Kyselyyn osallistui yhteensä 154 henkilöä, jotka ovat käyttäneen S-ryhmän ruoan verkkokauppaa vähintään kerran.
Kysetulosten perusteella lähiruoan paremmalle saatavuudelle oli kysyntää. Kyselyyn vastanneet kertoivat käyttävänsä ruoan verkkokauppaa helppouden vuoksi sekä ajan säästämiseksi. Opinnäytetyössä suunnitellussa palvelussa nämä esille nousseet motiivit otettiin huomioon.