Näkövammaisten lasten huoltajien kokemuksia moniammatillisesta yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa
Karonen, Joona (2021)
Karonen, Joona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102818986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102818986
Tiivistelmä
Näkövammaisten lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen työntekijöiden välinen yhteistyö on tärkeää. Esimerkiksi henkilökohtainen avustaja, apuvälineet ja kuntoutusohjaus ovat arjen tukena toimivia työvälineitä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli syventyä näkövammaisten lasten huoltajien kokemuksiin moniammatillisesta yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tarkastelun kohteena oli se, miten erilaiset tukitoimet ovat palvelleet näkövammaista lasta varhaiskasvatuksen arjessa. Työn tilaajana toimi Näkövammaiset lapset ry.
Opinnäytetyön lähtökohdat muodostuivat varhaiserityiskasvatuksesta, moniammatillisesta yhteistyöstä sekä näkövammaisen lapsen tarpeista. Tutkimuksen avulla haluttiin kartoittaa ja ymmärtää huoltajien henkilökohtaisia kokemuksia aiheesta, eikä luoda yleistettävää tietoa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui sähköinen Webropol-kyselylomake, ja vastauksia saatiin yhteensä neljä kappaletta.
Tulokset analysoitiin kategoria-analyysillä, ja niiden pohjalta muodostui kuusi kategoriaryhmää. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yhteistyöverkoston toimijat ovat näkövammaisten lasten huoltajille tuttuja, mutta perheeltä edellytetään aloitteentekijän roolia kuntoutuksen suhteen. Myös keskusteleva työote ja tukitoimien suhteuttaminen yksilöllisiä tarpeita vastaaviksi on tärkeää, jotta lapsen etu toteutuu varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön lähtökohdat muodostuivat varhaiserityiskasvatuksesta, moniammatillisesta yhteistyöstä sekä näkövammaisen lapsen tarpeista. Tutkimuksen avulla haluttiin kartoittaa ja ymmärtää huoltajien henkilökohtaisia kokemuksia aiheesta, eikä luoda yleistettävää tietoa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui sähköinen Webropol-kyselylomake, ja vastauksia saatiin yhteensä neljä kappaletta.
Tulokset analysoitiin kategoria-analyysillä, ja niiden pohjalta muodostui kuusi kategoriaryhmää. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yhteistyöverkoston toimijat ovat näkövammaisten lasten huoltajille tuttuja, mutta perheeltä edellytetään aloitteentekijän roolia kuntoutuksen suhteen. Myös keskusteleva työote ja tukitoimien suhteuttaminen yksilöllisiä tarpeita vastaaviksi on tärkeää, jotta lapsen etu toteutuu varhaiskasvatuksessa.