Instagram-tilin sisällöntuotanto finanssialan yrityksessä
Unkila, Teemu (2021)
Unkila, Teemu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102618921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102618921
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia finanssialan yritysten sisällöntuotantoa Instagramissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii OP Keski-Suomi. Tutkimustulosten pohjalta on tarkoitus kehittää toimeksiantajan Instagram sisällöntuotantoa niin, että se tavoittaa ja sitouttaa nuorisokohderyhmän tehokkaammin. Toimeksiantaja avasi Instagram-tilinsä syyskuussa 2020 ja se valikoituikin tutkittavaksi sosiaalisen median alustaksi juuri tilin uutuuden ja alustan nuorisokohderyhmän tavoittamisen potentiaalin vuoksi. Kohderyhmäksi valittiin nuoret aikuiset, koska 20–28-vuotiaissa on paljon pankin asiakaspotentiaalia. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelminä käytettiin benchmarkkausta ja kohderyhmän ryhmähaastatteluja. Opinnäytetyössä benchmarkattiin kolmea Instagramissa menestyvää finanssialan yritystä. Benchmarkkauksesta pyrittiin löytämään finanssialan Instagram-tileiltä käytänteitä, joita OP Keski-Suomi voisi hyödyntää omassa toiminnassaan. Kohderyhmän ryhmähaastattelut toteutettiin kohderyhmän näkökulman saamiseksi. Ryhmähaastatteluissa ideoitiin myös vapaasti Instagram-julkaisuja toimeksiantajalle ja keskusteltiin siitä, mitä kohderyhmä haluaisi nähdä pankin Instagram-tilillä. Aineistonkeruun jälkeen aineisto analysoitiin kokoamalla niistä valmiita teemoja. Tutkimustulosten mukaan toimeksiantaja ei vielä hyödynnä Instagramissa kaikkia niitä käytänteitä, mitä muut finanssialan yritykset hyödyntävät. Toimeksiantajan Instagram-toiminnan kehityskohdat tunnistettiin ja niihin kehitettiin korjaukset. Tutkimustulosten pohjalta syntynyttä julkaisukalenteria voi hyödyntää suoraan käytännössä ja tutkimustulokset ovat perusteltavissa benchmarkkauksen, teoriaosuuden ja ryhmähaastattelujen pohjalta.