Organisaatiokulttuuri strategian tukena
Sivula, Paula (2021)
Sivula, Paula
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102819001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102819001
Tiivistelmä
Lähtökohtana tälle opinnäytetyölle on havainnot työelämästä, jossa monet työntekijät eivät ole tietoisia organisaationsa strategiasta tai kulttuurista, ja mitä se merkitsee heidän näkökulmastaan. Tämä opinnäytetyö on portfolio, johon on kerätty yhteen kursseilla opittua, työelämän havaintoja sekä teoriaa kirjallisuudesta.
Tavoitteena on lisätä tietoisuutta organisaatiokulttuurista sekä arvojen merkityksestä. Henkilökohtaisesti kirjoittaja halusi oppia lisää organisaatiokulttuurista etenkin sen vaikutuksesta organisaation menestykseen. Strategian toteutuminen on polku yrityksen menestykseen, jos se on rakennettu menestyksen mahdollistajaksi ja siksi myös olennainen osa tätä opinnäytetyötä.
Jokaisessa organisaatiossa on omanlaisensa kulttuuri. Se voi olla tiedostettu tai tiedostamaton ja sitä voidaan joko kehittää tietoisesti haluttuun suuntaan tai se voi kehittyä tiedostamatta mihin vaan suuntaan. Hyvä organisaatiokulttuuri on arvopohjainen ja rakennettu vision, strategian sekä mission ympärille. Se auttaa yksilöä sekä yhteisöä menestymään. Organisaatiokulttuurin kehitys on hidasta pitkäjänteisyyttä vaativaa työtä, jonka ensimmäinen askel on analysoida vallitseva kulttuuri, jotta voidaan miettiä tarkemmin kehityssuuntaa. Analysointiin kannattaa käyttää ulkopuolista tahoa, koska organisaation sisältä on hyvin haasteellista havainnoida muunmuassa opittuja tapoja. Analysointiin on kehitetty erilaisia malleja ja niistä on käsitelty tässä opinnäytetyössä Denisonin sekä Camero&Quinnin -mallit. Jokainen yhteisön jäsen vaikuttaa vallitsevaan kulttuuriin ja sen kehitysmatkaan. Onkin olennaista löytää itselle sopiva organisaatio ja organisaation siihen sopivat henkilöt. Arvosta, luota ja kannusta, ne ovat hyvät lähtökohdat hyvälle organisaatiokulttuurille.
Tavoitteena on lisätä tietoisuutta organisaatiokulttuurista sekä arvojen merkityksestä. Henkilökohtaisesti kirjoittaja halusi oppia lisää organisaatiokulttuurista etenkin sen vaikutuksesta organisaation menestykseen. Strategian toteutuminen on polku yrityksen menestykseen, jos se on rakennettu menestyksen mahdollistajaksi ja siksi myös olennainen osa tätä opinnäytetyötä.
Jokaisessa organisaatiossa on omanlaisensa kulttuuri. Se voi olla tiedostettu tai tiedostamaton ja sitä voidaan joko kehittää tietoisesti haluttuun suuntaan tai se voi kehittyä tiedostamatta mihin vaan suuntaan. Hyvä organisaatiokulttuuri on arvopohjainen ja rakennettu vision, strategian sekä mission ympärille. Se auttaa yksilöä sekä yhteisöä menestymään. Organisaatiokulttuurin kehitys on hidasta pitkäjänteisyyttä vaativaa työtä, jonka ensimmäinen askel on analysoida vallitseva kulttuuri, jotta voidaan miettiä tarkemmin kehityssuuntaa. Analysointiin kannattaa käyttää ulkopuolista tahoa, koska organisaation sisältä on hyvin haasteellista havainnoida muunmuassa opittuja tapoja. Analysointiin on kehitetty erilaisia malleja ja niistä on käsitelty tässä opinnäytetyössä Denisonin sekä Camero&Quinnin -mallit. Jokainen yhteisön jäsen vaikuttaa vallitsevaan kulttuuriin ja sen kehitysmatkaan. Onkin olennaista löytää itselle sopiva organisaatio ja organisaation siihen sopivat henkilöt. Arvosta, luota ja kannusta, ne ovat hyvät lähtökohdat hyvälle organisaatiokulttuurille.