Odotusaikakirjausprosessin kehitys Lean Six Sigmalla : logistiikan reklamaatioprosessiin liittyen
Salonen, Jaakko (2021)
Salonen, Jaakko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102819002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102819002
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää odotusaikareklamaatioiden kirjausprosessia niin, että prosessin läpimenoaika lyhenee ja siitä saadaan poistettua ongelmakohtia. Odotusajat liittyvät logistiikkaan, tarkemmin maantiekuljetuksiin, joissa kuljetusyritysten edustajat ovat odottaneet tavarantoimittajien luona. Näistä odotusajoista johtuneet veloitukset kohdennetaan erillisillä reklamaatiokirjauksilla toimittajille.
Tutkimuksen menetelmäksi on valittu Lean Six Sigma. Leanin tarkoituksena on havaita ja eliminoida järjestelmän arvoa tuottamattomia toimintoja, kun taas Six Sigma keskittyy prosessin kehitykseen analytiikan ja statistiikan avulla. Yhdessä ne täydentävät toisiaan mallikkaasti ja tehokkaasti. Menetelmän tukena on käytetty tietotekniikan ratkaisuja ja toimittajanhallinnan teoriaa.
Opinnäytetyön runkona on käytetty Six Sigman DMAIC-sykliä, jossa määritetään prosessi ja sen ongelmakohdat, mitataan ja analysoidaan niitä sekä kehitetään kehitysideoita analyysin pohjalta. Lopuksi prosessi on tarkoitus saada kontrolliin ja vähentää siinä tapahtuvaa vaihtelua.
Opinnäytetyössä prosessi aluksi määritellään prosessikaavioiden ja lean-analyysin avulla, jonka jälkeen kerätään suunnitellusti mitattava data. Tätä tietoa analysoidaan arvoketjukartoituksella, riskianalyysilla ja juurisyyanalyysilla. Näiden pohjalta mietitään ratkaisuja, joilla ongelmakohtia saataisiin ratkottua ja etsitään vaikuttavimpia tekijöitä. Lopuksi esitellään suosituksia, joilla toimeksiantaja kykenee pitämään prosessin paremmin kontrollissa tulevaisuudessa.
Lopputuloksena on kattava esitys prosessin nykytilasta ja sen ongelmakohdista, jotka on perusteltu datan avulla. Ongelmille on esitetty juurisyyt sekä riskitekijät, mikäli ongelmiin ei puututa. Kehitysideoita tutkimuksen aikana tuli useampia ja prosessin kontrollointiin sekä seurantaan on luotu työkaluja toimeksiantajan käyttöön.
Tutkimuksen tavoitteisiin vastattiin tutkimuksessa, sillä toimeksiantajalla on tutkittuna ja perusteltuna ratkaisut, joilla vaadittuun läpimenoaikaan päästään sekä kontrolloidumpi kokonaisuus prosessista.
Tutkimuksen menetelmäksi on valittu Lean Six Sigma. Leanin tarkoituksena on havaita ja eliminoida järjestelmän arvoa tuottamattomia toimintoja, kun taas Six Sigma keskittyy prosessin kehitykseen analytiikan ja statistiikan avulla. Yhdessä ne täydentävät toisiaan mallikkaasti ja tehokkaasti. Menetelmän tukena on käytetty tietotekniikan ratkaisuja ja toimittajanhallinnan teoriaa.
Opinnäytetyön runkona on käytetty Six Sigman DMAIC-sykliä, jossa määritetään prosessi ja sen ongelmakohdat, mitataan ja analysoidaan niitä sekä kehitetään kehitysideoita analyysin pohjalta. Lopuksi prosessi on tarkoitus saada kontrolliin ja vähentää siinä tapahtuvaa vaihtelua.
Opinnäytetyössä prosessi aluksi määritellään prosessikaavioiden ja lean-analyysin avulla, jonka jälkeen kerätään suunnitellusti mitattava data. Tätä tietoa analysoidaan arvoketjukartoituksella, riskianalyysilla ja juurisyyanalyysilla. Näiden pohjalta mietitään ratkaisuja, joilla ongelmakohtia saataisiin ratkottua ja etsitään vaikuttavimpia tekijöitä. Lopuksi esitellään suosituksia, joilla toimeksiantaja kykenee pitämään prosessin paremmin kontrollissa tulevaisuudessa.
Lopputuloksena on kattava esitys prosessin nykytilasta ja sen ongelmakohdista, jotka on perusteltu datan avulla. Ongelmille on esitetty juurisyyt sekä riskitekijät, mikäli ongelmiin ei puututa. Kehitysideoita tutkimuksen aikana tuli useampia ja prosessin kontrollointiin sekä seurantaan on luotu työkaluja toimeksiantajan käyttöön.
Tutkimuksen tavoitteisiin vastattiin tutkimuksessa, sillä toimeksiantajalla on tutkittuna ja perusteltuna ratkaisut, joilla vaadittuun läpimenoaikaan päästään sekä kontrolloidumpi kokonaisuus prosessista.