Asiakaslähtöisen digitaalisen markkinoinnin kehittäminen : Ravintola Myllärit
Suhonen, Anna; Tiirikainen, Henna (2021)
Suhonen, Anna
Tiirikainen, Henna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021103119065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021103119065
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ravintola Mylläreiden käyttöön toimivia ja asiakkaat huomioivia digitaalisia markkinointiratkaisuja, jotka suunniteltiin asiakastietoa hyödyntäen. Työn tavoitteena oli onnistuneen kampanjan luominen valittuihin digitaalisiin markkinointikanaviin, eli tässä työssä ravintolan Instagram- ja Facebook-kanaviin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimustapoina käytettiin kilpailuanalyysiä, haastatteluja, asiakasosallistamista sekä havainnointia. Kilpailuanalyysin avulla vertailtiin samankaltaisten tamperelaisten ravintoloiden digitaalista markkinointia. Haastattelujen kautta käyttöön saatiin hiljaista asiakastietoa sekä ravintolan digitaalisen markkinoinnin kehittämiskohteita. Asiakasosallistaminen ja havainnointi muodostivat ymmärryksen Mylläreiden kohderyhmästä ja heidän tarpeistaan. Tutkimustavat valittiin palvelumuotoilun mukaisesti, mahdollisimman monipuolisen asiakasymmärryksen saavuttamiseksi.
Tutkimuksen aikana Mylläreiden digitaalisia kanavia kehitettiin ja niiden yleisilmettä uudistettiin sekä yhtenäistettiin. Kanaviin toteutettiin myös neljän viikon markkinointikampanja, jossa hyödynnettiin aiemmin kartoitettua asiakastietoa ja ravintolan tarpeita sekä yrityksen digitaalisiin kanaviin kertynyttä dataa. Saatuja tuloksia mitattiin ja seurattiin aktiivisesti, jotta hahmotettiin tehtyjen toimien kannattavuus.
Tutkimuksen kautta ymmärrettiin asiakkaiden osallistamisen olevan haastavaa, mikäli yrityksellä ei ole laajaa tunnettavuutta. Asiakasymmärrystä on kuitenkin mahdollista kartoittaa erilaisten arvontojen ja kampanjoiden avulla. Digitaalisen markkinoinnin uudistaminen ja sen laadukkaan sisällön tuottaminen on aikaa vievää. Se ei onnistu todennäköisesti pienyritykseltä ilman markkinointivastaavaa. Myös digitaalisen markkinoinnin mittaaminen lyhyellä aikavälillä antaa vain suuntaa antavia tuloksia. Näin ollen mittaamisen tulisi olla yrityksen sisällä jatkuvaa ja sidottuna myyntiin, jotta voitaisiin hahmottaa markkinointitoimien kannattavuus konkreettisina lukuina.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimustapoina käytettiin kilpailuanalyysiä, haastatteluja, asiakasosallistamista sekä havainnointia. Kilpailuanalyysin avulla vertailtiin samankaltaisten tamperelaisten ravintoloiden digitaalista markkinointia. Haastattelujen kautta käyttöön saatiin hiljaista asiakastietoa sekä ravintolan digitaalisen markkinoinnin kehittämiskohteita. Asiakasosallistaminen ja havainnointi muodostivat ymmärryksen Mylläreiden kohderyhmästä ja heidän tarpeistaan. Tutkimustavat valittiin palvelumuotoilun mukaisesti, mahdollisimman monipuolisen asiakasymmärryksen saavuttamiseksi.
Tutkimuksen aikana Mylläreiden digitaalisia kanavia kehitettiin ja niiden yleisilmettä uudistettiin sekä yhtenäistettiin. Kanaviin toteutettiin myös neljän viikon markkinointikampanja, jossa hyödynnettiin aiemmin kartoitettua asiakastietoa ja ravintolan tarpeita sekä yrityksen digitaalisiin kanaviin kertynyttä dataa. Saatuja tuloksia mitattiin ja seurattiin aktiivisesti, jotta hahmotettiin tehtyjen toimien kannattavuus.
Tutkimuksen kautta ymmärrettiin asiakkaiden osallistamisen olevan haastavaa, mikäli yrityksellä ei ole laajaa tunnettavuutta. Asiakasymmärrystä on kuitenkin mahdollista kartoittaa erilaisten arvontojen ja kampanjoiden avulla. Digitaalisen markkinoinnin uudistaminen ja sen laadukkaan sisällön tuottaminen on aikaa vievää. Se ei onnistu todennäköisesti pienyritykseltä ilman markkinointivastaavaa. Myös digitaalisen markkinoinnin mittaaminen lyhyellä aikavälillä antaa vain suuntaa antavia tuloksia. Näin ollen mittaamisen tulisi olla yrityksen sisällä jatkuvaa ja sidottuna myyntiin, jotta voitaisiin hahmottaa markkinointitoimien kannattavuus konkreettisina lukuina.