Lukioiden koulukirjastot ja niiden kehittäminen
Mannila, Marjo (2012)
Mannila, Marjo
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917405
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia suomenkielisten lukioiden koulukirjastoja sekä esittää niille tutkimuksen valossa syntyneitä kehittämisehdotuksia. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää muun muassa kokoelman ajantasaisuus sekä
tiedonhankintataitojen opetuksen tämänhetkinen tilanne. Lisäksi tutkimuskohteena oli koulukirjastojen verkostoituminen keskenään ja yleisen kirjaston kanssa.
Kvalitatiivisen tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin etukäteen vastaajiksi lupautuneille koulukirjastonhoitajille. Kyselylomake sisälsi
avoimia kysymyksiä. Vastaajat valikoituivat sillä perusteella, onko koulun verkkosivuilla mainintaa koulukirjastosta tai koulukirjastonhoitajasta. Vastauksia saatiin yhteensä 15 kappaletta ympäri Suomea.
Tutkimustulosten perusteella voi todeta, että näiden koulukirjastojen kehittämisen tarpeet löytyvät nimenomaan tutkimusongelmana olleista aiheista: kokoelman kehittäminen, tiedonhankinnan opetus sekä yhteistyö. Kaiken kaikkiaan näiden
koulukirjastojen taso on hyvä ja kirjastonhoitajat tuntuivat olevan lähes tyytyväisiä tämänhetkiseen tilanteeseen.
tiedonhankintataitojen opetuksen tämänhetkinen tilanne. Lisäksi tutkimuskohteena oli koulukirjastojen verkostoituminen keskenään ja yleisen kirjaston kanssa.
Kvalitatiivisen tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin etukäteen vastaajiksi lupautuneille koulukirjastonhoitajille. Kyselylomake sisälsi
avoimia kysymyksiä. Vastaajat valikoituivat sillä perusteella, onko koulun verkkosivuilla mainintaa koulukirjastosta tai koulukirjastonhoitajasta. Vastauksia saatiin yhteensä 15 kappaletta ympäri Suomea.
Tutkimustulosten perusteella voi todeta, että näiden koulukirjastojen kehittämisen tarpeet löytyvät nimenomaan tutkimusongelmana olleista aiheista: kokoelman kehittäminen, tiedonhankinnan opetus sekä yhteistyö. Kaiken kaikkiaan näiden
koulukirjastojen taso on hyvä ja kirjastonhoitajat tuntuivat olevan lähes tyytyväisiä tämänhetkiseen tilanteeseen.